Vitamine D

Vitamine D helpt om je botten stevig te houden. Vitamine D heeft ook een gunstig effect op de spieren. Met sterke spieren en botten sta je een stuk steviger en heb je minder kans dat je valt.

Vitamine D krijg je binnen door het eten van vette vis, eidooier, vlees of margarine, maar ook door zonlicht. Het zonlicht zorgt ervoor dat onze huid zelf vitamine D aanmaakt. Dat gebeurt als je in de zomer minimaal dagelijks één kwartier buiten in de zon bent, met je hoofd en handen onbedekt. Wie dit tussen april en oktober doet, bouwt voldoende reservevoorraad op voor de wintermaanden. 

Advies voor ouderen

Als je ouder wordt, maakt je huid minder vitamine D aan uit zonlicht. Slik daarom extra vitamine D tabletten of druppels. Deze kun je kopen bij de apotheek of drogist. De volgende hoeveelheden worden geadviseerd: 

Voor vrouwen: 

  • Vanaf 50 jaar: iedereen 10 microgram (mcg) per dag.
  • Vanaf 70 jaar: iedereen 20 microgram (mcg) per dag. 

 Voor mannen: 

  • Vanaf 50 jaar: 10 microgram (mcg) per dag.
  • Vanaf 70 jaar: iedereen 20 microgram (mcg) per dag. 

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over vitamine D op de website van Zorg voor Beter