Bewegen

Bewegen doe je bijna de hele dag, zonder erbij na te denken. Je loopt door de stad, fietst naar het werk, doet het huishouden, of werkt in de tuin. Toch is het slim om even stil te staan bij bewegen. Er wordt steeds minder beweging van ons gevraagd. Deuren gaan automatisch open, liften en roltrappen vervangen de gewone trap en je kunt boodschappen laten bezorgen. Daarnaast spelen sociale media, via tablet, telefoon of tv, een steeds grotere rol in ons leven. 

Je mobiliteit kan beperkt worden door bijvoorbeeld ernstige rugklachten, gewrichtsslijtage (artrose), gewrichtsontsteking (reuma) of klachten na valongevallen. Gelukkig kun je er veel aan doen om mobiel te blijven, ook als je lichamelijke gezondheid minder is.

Hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over de week. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. 
  • Doe minstens tweemaal per week spierversterkende en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. 
  • En heel belangrijk: voorkom veel stilzitten. 

Bekijk deze korte video met verschillende oefeningen voor het verbeteren van je conditie en het versterken van je botten en/of spieren.

 

Beweging voor kinderen

Door veel tv te kijken of te computeren, kunnen kinderen te lang stil zitten. Hierdoor blijft er minder tijd over om te bewegen. Daarnaast kan dit leiden tot extra druk gedrag op andere momenten. Ze moeten hun energie weer kwijt! Het advies is dan ook om kinderen en jongeren niet langer dan 2 uur per dag in hun vrije tijd achter het scherm te laten zitten.

Wij stimuleren meer bewegen op verschillende manieren. Deze activiteiten zijn vooral gericht op het voorkomen van overgewicht bij kinderen: 

  • De GGD geeft in groep 7 een gastles ‘gezonde leefstijl’ waarbij bewegen een onderdeel is. 

  • De GGD adviseert ouders en kinderen over bewegen tijdens de verschillende gezondheidsonderzoeken. 

  • De GGD helpt kinderen met overgewicht en hun ouders om het eet- en beweegpatroon aan te passen 

  • De Gezonde School Adviseurs van de GGD adviseren scholen over het structureel oppakken van sporten en bewegen. 

  • De GGD is interventie-eigenaar van het SLIMMER programma, een gecombineerde leefstijlinterventie gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl bij volwassenen met overgewicht of obesitas. Bekijk voor meer informatie de website nogslimmer.nl

 

Waarom is bewegen belangrijk?

  • Het geeft je energie.
  • Het verkleint de kans op allerlei ziekten, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.
  • Het maakt je stressbestendiger.
  • Het bevordert je slaap.

Bekijk ook

Misschien is deze informatie ook interessant voor jou.

NOG SLIMMER Open externe link in nieuw tabblad