Wet Open Overheid
In de Wet open overheid (Woo) staat hoe de overheid zorgt voor het openbaar maken van haar stukken. Bijvoorbeeld wanneer iemand daarom vraagt.
Aan: [privacy]
Algemeen Dagblad / Persgroep Nederland B.V.
Postbus 8983
3009 TC Rotterdam
verzonden per e-mail aan: [privacy]
Kenmerk: [privacy] /23-Dir.012
Datum: 21 maart 2023
Behandeld door:
E-mail: [privacy]@ggdnog.nl
Telefoonnummer: 088 443 [privacy]
Onderwerp: besluit op Woo-verzoek
Geachte [privacy],
In deze brief deel ik u het besluit mee dat ik heb genomen naar aanleiding van het verzoek dat u heeft gedaan op basis van de Wet open overheid (Woo).
1. Samenvatting
Ik heb besloten de door u gevraagde informatie openbaar te maken. Ik stuur u deze informatie per e-mail als Excel-bestand toe. De toelichting op de verstrekte informatie kunt u vinden onder onderdeel 8 in deze brief.
2. Verzoek om informatie
Bij uw e-mail van 10 februari 2023 heeft u in uw brief d.d. 10 februari 2023 een Woo-verzoek gedaan. Vervolgens heb ik per post uw brief d.d. 13 februari 2023 ontvangen op 15 februari 2023 . Het gaat om één en hetzelfde Woo-verzoek. U verzoekt om informatie over de risicoprofielen van de kinderopvanglocaties. U ontvangt deze informatie bij voorkeur in een machinaal leesbaar document met per kinderopvanglocatie het risicoprofiel uit de periode 1 januari 2018 tot en met 31 december 2022.
3. Behandeling van uw verzoek
Op uw verzoek is op 15 februari 2023 de ontvangst van het Woo-verzoek telefonisch bevestigd. In mijn brief van 17 februari 2023 heb ik de ontvangst van uw verzoek schriftelijk bevestigd.
In mijn brief van 8 maart 2023 heb ik u geïnformeerd u over verlenging van de termijn voor de afhandeling van uw verzoek. Ik heb u meegedeeld dat u uiterlijk op 24 maart 2023 een antwoord op uw verzoek ontvangt. Daarbij heb ik het voorbehoud van een mogelijk uitstel gemaakt om belanghebbenden de mogelijkheid te bieden om hun mening te geven. Ik zie hiervoor echter onvoldoende aanleiding, omdat specifieke locaties in de te verstrekken informatie niet herleidbaar zijn. U heeft hetzelfde Woo-verzoek aan alle GGD’en in Nederland gestuurd. De GGD’en hebben daarom overlegd over de behandeling van uw verzoek. Hierin heeft de koepelorganisatie van GGD’en, GGD GHOR Nederland en met name het Landelijk Centrum Toezicht Kinderopvang (LCTK) een centrale rol gespeeld.
U heeft overleg gehad met vertegenwoordigers van GGD GHOR Nederland op 21 februari 2023. Daarbij zijn afspraken gemaakt die u op 24 februari 2023 schriftelijk heeft bevestigd.
4. Wettelijk kader
Ik behandel uw verzoek als een verzoek op grond van de Wet open overheid (Woo). De tekst van de Woo kunt u vinden op de website www.overheid.nl.
5. Inventarisatie informatie
Naar aanleiding van uw verzoek heb ik vastgesteld dat de gevraagde risicoprofielen vallen onder de reikwijdte van de Woo. Het betreft documenten die verband houden met de publieke taak van de directeur publieke gezondheid als toezichthouder kinderopvang. Met GGD GHOR Nederland heeft u de openbaar te maken informatie nader besproken:
- Het gaat u om locaties van kinderdagverblijven (kdv) en buitenschoolse opvang (bso), en niet om gastouderbureaus. U hoeft de namen en nummers uit het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) van de locaties niet te ontvangen.
- Het gaat om een periode van 5 jaar van 2018-2022
- Meer specifiek vraagt u om een Excelbestand met daarin:
a. per unieke locatie zonder naam en nummer
b. opvangsoort kdv of bso
c. gemeente (niet de plaatsnaam)
d. bij voorkeur per indicator van het model risicoprofiel: de kleur
e. de totale ‘eindkleur’ van het risicoprofiel
f. over de jaren 2018 - 2022
g. Als d. dit niet mogelijk is dan minimaal: e.
6. Besluit
Ik besluit de door u gevraagde informatie openbaar te maken.
7. Overwegingen
Bij mijn besluit neem ik de met u gemaakte afspraken en het advies van het LCTK in acht. Het LCTK adviseert de ‘eindkleur’ van het risicoprofiel openbaar te maken en het gevraagde Excelbestand met de hierboven genoemde gegevens a., b., c., en e. te verstrekken en daarbij in plaats van de periode onder f. uit te gaan van het aanleveren van het actuele profiel plus de 5 voorgaande profielen voorzien van het jaar van opstellen. De gevraagde informatie onder d. (kleur per indicator van het model risicoprofiel) valt in de vorm van een Excelbestand niet onder de reikwijdte van de Woo. Deze gegevens zijn wel opgeslagen in het registratie-systeem Gemeenschappelijke inspectieruimte (GIR), maar zijn niet als Excelbestand te genereren. De Woo bevat geen verplichting om gegevens te vervaardigen die niet in bestaande documenten zijn neergelegd.
8. Toelichting op verstrekte informatie
U heeft in het overleg met GGD GHOR Nederland toegelicht dat u onderzoek doet naar de kwaliteit van de kinderopvang in Nederland. Weliswaar zijn de afzonderlijke inspectierapporten met daarin de beoordeling van de kwaliteitseisen openbaar en te raadplegen via het LRK, maar deze informatie is niet in de vorm van een databestand openbaar. Daarom vraagt u met een beroep op de Woo een databestand 3 op van de risicoprofielen. Het is u bekend - zoals u ook in uw verzoek aangeeft - dat het risicoprofiel geen kwaliteitsoordeel is. Ik wil hier nogmaals benadrukken dat het risicoprofiel een bedrijfsvoerings- en planningsinstrument is in het kader van het risicogestuurd werken bij het toezicht. Het zegt op zich niets over de kwaliteit van de kinderopvang.
9. Wijze van openbaarmaking en publicatie
U ontvangt het betreffende document van GGD NOG per e-mail in de vorm van een Excelbestand, zoals u heeft verzocht. Ook ontvangt u een pdf-versie van het bestand, zodat duidelijk is welke gegevens zijn verstrekt. Dit – geanonimiseerde - besluit wordt op de website van GGD NOG geplaatst. Het besluit is te raadplegen via de webpagina Over de GGD.
Verder hebben wij de houder van kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang geïnformeerd over het openbaar maken van de informatie. Ook de 22 gemeenten waarvoor GGD NOG het toezicht uitvoert, hebben wij geïnformeerd.
10. Vragen? Niet mee eens?
Bent u het niet eens met deze beslissing of heeft u hier vragen over? Stuur dan een e-mail naar uw contactpersoon via @ggdnog.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Komen we er samen niet uit? Dan kunt u alsnog een bezwaarschrift sturen aan GGD Noord- en Oost-Gelderland, t.a.v. de directeur publieke gezondheid. Dit kan per e-mail via @ggdnog.nl of per post naar Postbus 3, 7200 AA Zutphen. Dit moet binnen zes weken na de datum die bovenaan deze brief staat.
Let op: doe dit op tijd, anders kunnen wij uw bezwaar niet in behandeling nemen. Noem in het bezwaarschrift uw naam en adres, en de datum en het kenmerk van deze brief. Geef aan waarom u het niet eens bent met de beslissing. Vergeet niet om uw bezwaarschrift te ondertekenen en van een datum te voorzien.
Met vriendelijke groet,
dr. ing. H.A. Banus,
plv. directeur publieke gezondheid
Verzonden per e-mail aan: [privacy]
Datum: 14 augustus 2025
Behandeld door: [privacy]
E-mail: [privacy]@ggdnog.nl
Telefoonnummer: [privacy]
Onderwerp: Besluit Woo-verzoek
Geachte [privacy],
In uw verzoek van 24 juni 2025, door GGD NOG ontvangen op 23 juni 2025, heeft u gevraagd om op grond van de Wet open overheid (Woo) informatie openbaar te maken inzake het bezoek op 28 november 2022 aan GGD NOG. Uw verzoek betreft niet alleen de dag van het bezoek zelf maar ziet tevens op de volledige voorbereiding en het vooroverleg dat aan het bezoek vooraf ging. Bij brief van 27 juni 2025 heeft u, uw verzoek aangevuld en ook gevraagd om openbaarmaking van de communicatie die voortkwam uit het bezoek, evenals de communicatie die nadien heeft plaatsgevonden.
Op 24 juli 2025 heeft u bericht ontvangen dat de beoordeling van uw verzoek is uitgesteld tot uiterlijk 18 augustus 2025 omdat de betrokken belanghebbenden zijn gevraagd binnen redelijke termijn hun mening te geven over de voorgenomen openbaarmaking van de door u gevraagde informatie. De belanghebbenden hebben geen bezwaren kenbaar gemaakt.
Wettelijk kader
Uw verzoek om informatie heb ik beoordeeld aan de hand van de Woo. Bij de toepassing van de Woo gaat GGD NOG uit van het algemeen belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische samenleving.
GGD NOG kan de openbaarmaking van de gevraagd informatie weigeren als zich een of meer van de in hoofdstuk 5 van de Woo genoemde uitzonderingsgronden op het recht op toegang tot publieke informatie voordoen.
Inventarisatie documenten
Met betrekking tot uw verzoek zijn 9 documenten aangetroffen die voor openbaarmaking in aanmerking komen. Ik heb deze documenten opgenomen in een inventarislijst die als bijlage 1 bij dit besluit is gevoegd. Uit de inventarislijst blijkt welke documenten ik gedeeltelijk of volledig openbaar maak. Hierbij benoem ik ook welke eventuele uitzonderingsgronden van toepassing zijn.
Besluit
Met dit besluit maak ik de door u gevraagde informatie gedeeltelijk openbaar. Hieronder licht ik dit besluit toe.
Motivering van het besluit
De documenten die binnen de reikwijdte van uw verzoek vallen worden geopenbaard behalve de passages in de documenten waarop een uitzonderingsgrond van toepassing is. De volgende overwegingen hebben geleid tot het besluit om bepaalde passages niet te openbaren.
Persoonsgegevens
Op grond van artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder e, van de Woo, blijft verstrekking van informatie achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen het belang dat de persoonlijke levenssfeer wordt geëerbiedigd. Het gaat om persoonsgegevens die direct of indirect te herleiden zijn naar een persoon zoals bijvoorbeeld namen, adressen, e-mailadressen, persoonlijke telefoonnummers en functienamen maar ook om informatie waaruit persoonsgegevens kunnen worden afgeleid. GGD NOG is in dit geval van oordeel dat ten aanzien van deze gegevens het belang dat de persoonlijke levenssfeer wordt geëerbiedigd, zwaarder moet wegen dan het belang van openbaarheid. GGD NOG gaat ervan uit dat het openbaar maken van deze gegevens niets toevoegt aan het doel van de Woo, terwijl openbaarmaking negatieve gevolgen kan hebben voor personen van wie GGD NOG de persoonsgegevens wil beschermen.
Ik heb deze informatie onleesbaar gemaakt. Het betreft alle documenten.
Wijze van openbaarmaking en publicatie
De documenten die (gedeeltelijk) openbaar worden, worden samen met deze brief digitaal aan u toegezonden. Dit besluit wordt geanonimiseerd op www.ggdnog.nl gepubliceerd.
Vragen of niet mee eens?
Bent u het niet eens met dit besluit of heeft u hier vragen over dan kunt u contact op nemen met [privacy] via de contactgegevens in het briefhoofd.
Komen we er samen niet uit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen aan GGD Noord- en Oost-Gelderland, t.a.v. de directeur publieke gezondheid. Dit kan per e-mail via ggd@ggdnog.nl of per post naar Postbus 3, 7200 AA Zutphen. Dit moet binnen zes weken na de datum die bovenaan deze brief staat.
Let op: doe dit op tijd, anders kunnen wij uw bezwaar niet in behandeling nemen. Noem in het bezwaarschrift uw naam en adres, en de datum en het kenmerk van deze brief. Geef aan waarom u het niet eens bent met de beslissing. Vergeet niet om uw bezwaarschrift te ondertekenen en van een datum te voorzien.
Met vriendelijke groet,
M. Cupido-Van Dijk
Strategisch manager Jeugdgezondheidszorg en Gezondheidsbevordering (JGB)
Postbus 3, 7200 AA Zutphen | 088 443 30 00 | ggd@ggdnog.nl | www.ggdnog.nl
Wil je de bijlage(n) van een Woo-verzoek ontvangen, vul dan hieronder je gegevens in en ontvang de pdf's in je mailbox.
Contact
Wil je meer weten over openbaarheid bij de GGD? Neem dan contact op met team communicatie: communicatie@ggdnog.nl.
Je kunt je verzoek indienen per e-mail: ggd@ggdnog.nl of per post: Postbus 3, 7200 AA Zutphen.