Beleid en begroting

De stukken, genoemd in onderstaande informatie kunnen opgevraagd worden bij de directiesecretaris.

  • Jeugdgezondheid (4-18 jaar)
  • Infectieziektebestrijding
  • Reizigersadvisering
  • Medische milieukunde
  • Maatschappelijke zorg
  • Beleidsadvisering
  • Onderzoek (epidemiologie)
  • Gezondheidsbevordering
  • Gezondheidsbevordering nieuwkomers
  • Forensische geneeskunde
  • Seksuele gezondheid
  • Toezicht kinderopvang
  • Tuberculosebestrijding
  • Doetinchem Studie

Indeling GGD-taken

Het GGD-bestuur heeft de GGD-taken ingedeeld A-, B-, C-, en D-taken. Deze indeling laat zien wat de verantwoordelijkheid van de gemeenten voor de verschillende GGD-taken is. In het kort is de indeling:

A. Wettelijke GGD-taken

die gemeenten wettelijk verplicht laten uitvoeren door de GGD.

B. Wettelijke gemeentelijke taken

die de GGD kán uitvoeren in opdracht van gemeenten.

C. Autonome gemeentelijke taken

die de GGD kán uitvoeren in opdracht van gemeenten.

D. Externe taken

die de GGD uitvoert in opdracht van derden.

Producten- en Dienstencatalogus

Concrete, actuele, toegankelijke en praktische informatie over onze taken vind je in de Producten- en Dienstencatalogus (PDC). Het is een samenhangend overzicht van alle producten en diensten die we op dit moment leveren. Dit gaat naast onze wettelijke taken ook om de aanvullende dienstverlening.

Het algemeen bestuur van de GGD stelde op 28 februari 2024 de Bestuursagenda 2023-2027 GGD NOG vast. De gemeenteraden konden voorafgaand aan deze vaststelling een zienswijze op de concept-bestuursagenda indienen.

In deze bestuursagenda staat welke thema’s de gemeenten de komende jaren van belang achten. Dit bevordert het integraal werken tussen gemeenten en GGD. De bestuursagenda schetst de grote lijnen; per subregio vindt een verdere uitwerking plaats, die aansluit bij de daar aanwezige wensen en mogelijkheden.             

Wil je de bestuursagenda digitaal ontvangen, vul onderaan deze pagina je gegevens in en ontvang het bestand in je mailbox.

In Uitgangspuntennota GGD NOG 2027 beschrijft het dagelijks bestuur van de GGD de algemene beleidsmatige en financiële kaders voor de begroting 2027. Op 27 november 2025 besprak het dagelijks bestuur de Uitgangspuntennota met het algemeen bestuur. Deze is vervolgens op 28 november 2025 door het dagelijks bestuur aan de gemeenteraden verzonden. De raden kunnen hierop tot 1 maart 2026 een zienswijze indienen. Het dagelijks bestuur betrekt de zienswijzen van de raden bij het opstellen van de Programmabegroting 2027. Deze wordt op 9 april 2026 met het algemeen bestuur besproken en daarna aan de raden van de gemeenten gezonden. De raden kunnen ook hierop een zienswijze indienen.

Wil je de Uitgangspuntennota 2027 digitaal ontvangen, vul onderaan deze pagina je gegevens in en ontvang het bestand in je mailbox. 

Ook voor 2026 heeft het dagelijks bestuur een Uitgangspuntennota opgesteld. Deze kun je ook onderaan deze pagina opvragen.

Programmabegroting 2026

Op 10 september 2025 stelde het algemeen bestuur van de GGD de Programmabegroting 2026 vast. Bij de vaststelling van de Programmabegroting 2026 zijn de zienswijzen van de raden op de concept-Programmabegroting 2026 betrokken. Voorafgaand aan vaststelling van de Programmabegroting is de reactie van het dagelijks bestuur op deze zienswijzen en de conclusie die het dagelijks bestuur hieraan verbindt aan de raden gestuurd. Op 27 november 2025 stelde het algemeen bestuur de 1e wijziging van de programmabegroting 2026 vast. 

De Programmabegroting 2026 kun je digitaal ontvangen door onderaan deze pagina je gegevens in te vullen.

Programmabegroting 2025

Op 12 september 2024 stelde het algemeen bestuur de Programmabegroting 2025 vast. Hierbij zijn de zienswijzen van de raden en de reactie hierop van het dagelijks bestuur besproken. Nadien zijn enkele begrotingswijzigingen vastgesteld:

  • 20 november 2024 de 1e begrotingswijziging 2025.
  • 20 februari 2025 de tweede begrotingswijziging (een inhoudelijke actualisering van speerpunten en ontwikkelingen).
  • 27 november 2025 de derde begrotingswijziging.

Wil je ook de programmabegroting 2025 digitaal ontvangen, vul dan onderaan deze pagina je gegevens in en ontvang het bestand in je mailbox.

De 22 gemeenten in het werkgebied van GGD NOG hebben hun afspraken over samenwerking voor de GGD vastgelegd in een gemeenschappelijke regeling, de 'statuten' van de GGD. De gemeenschappelijke regeling bepaalt welke taken de GGD heeft, hoe het bestuur wordt samengesteld en hoe de financiën worden geregeld. De volledige tekst vind je op Overheid.nl. 

De regeling is per 20 juli 2024 aangepast aan de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) uit 2022. Deze wijziging heeft als doel versterking van:

  • de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen (GR).
  • de kaderstellende en controlerende rol van gemeenteraden bij gemeenschappelijke regelingen.

De wijzigingen betreffen diverse onderwerpen, zoals het instellen van een adviescommissie met raadsleden, een actieve informatieplicht voor het GGD-bestuur en het vragen van zienswijzen aan raden.

Het algemeen bestuur van de GGD stelde op 10 april 2025 de Jaarstukken 2024 vast.

Wil je de Jaarstukken 2024, met daarin de controleverklaring van de onafhankelijke accountant, digitaal ontvangen? Vul dan onderaan deze pagina je gegevens in en ontvang het bestand in je mailbox.

Bestuursstukken in je mailbox

Velden gemarkeerd met een sterretje ( * ) zijn verplicht

Welke Pdf’s wil je toegestuurd krijgen? *