Vergaderingen dagelijks bestuur 2024

Het dagelijks bestuur vergadert maandelijks. Een week vóór de vergadering komt de agenda op deze website. Na elke vergadering publiceren wij een openbare besluitenlijst. Dit gebeurt nadat het dagelijks bestuur de besluitenlijst heeft vastgesteld (dus een maand na de vergadering). 

Datum: 11 december 2024
Locatie: Stadhuis Zutphen
Volgende vergadering: 22 januari 2025 
 
Aanwezig: J. van den Hoorn, E.J. Huizinga, M.W.Jaeger, A.J. Prins (voorzitter), M. Reckman (vanaf halverwege agendapunt 5), G.l. Timmer, J.C. Wikkerink (vanaf agendapunt vanaf 7), J.J. Baardman (directeur publieke gezondheid), R. Schwebke (concerncontroller), T. Thasing (strategisch adviseur), T. Nijland (directiesecretaris)

Afwezig: -

1. Vaststelling agenda

Het DB stelt de agenda vast volgens de op 10 december 2O24 toegezonden, aangevulde versie.

2. Openbare besluitenlijst d.d. 23 oktober 2024

Het DB stelt de besluitenlijst ongewijzigd vast.

3. Ingekomen stukken en mededelingen

Het DB besluit:

  1. kennis te nemen van de uitkomst van de e-mailraadpleging DB d.d. 25 november 2024 over aanpassingen van de Uitgangspuntennota 2026;
  2. de begrotingsbrief van de provincie over de vastgestelde GGD-begroting 2025 samen met de brief over de risicogerichte aanpak van het financieel toezicht ter kennis te brengen van de raden en colleges van de deelnemende gemeenten, en het AB op 20 februari 2025 hierover te informeren;
  3. kennis te nemen van het intrekken door de Stichting ICAM van het hoger beroep tegen het tussenvonnis van de rechtbank in de massaclaimprocedure voor de coviddata-diefstal.

4.  Voortgangsverslag informatie- en archiefbeheer 2023 

Het DB besluit het voortgangsverslag vast te stellen.

5. Projectvoorstel indicatoren 

Het DB neemt kennis van het projectvoorstel in huidige vorm, inhoud en tijdspad. Daarbij worden aandachtspunten meegegeven voor het vervolg.

6. DB-vergaderingen 2025: wanneer fysiek of digitaal

Het DB besluit dat voor de voorbereiding van elke AB-vergadering (5x) fysieke DB-vergaderingen worden gepland en de overige digitale vergaderingen.

7. Bezuinigingsopdracht

Het DB besluit om in de concept-Programmabegroting 2O26 een bezuinigingstaakstelling op te nemen en de GGD opdracht te geven om scenario's voor mogelijke bezuinigingen uit te werken.

8. Rondvraag

De GGD heeft te maken heeft met onzekerheid rond de financiering van opdrachten van gemeenten in het kader van het lntegraal Zorgakkoord (lZA). De VNG heeft deelname aan het IZA on hold gezet. Het DB verzoekt de GGD de situatie in beeld te brengen en in de volgende DB-vergadering te rapporteren over de stand van zaken.

  1. Opening en vaststelling agenda
  2. Verslag en besluitenlijst vergadering d.d. 23 oktober 2024
  3. Ingekomen stukken en mededelingen
  4. Voortgangsverslag informatie- en archiefbeheer 2023
  5. Projectvoorstel Indicatoren
  6. DB-vergaderingen 2025: wanneer fysiek of digitaal
  7. Bezuinigingsopdracht 
  8. Rondvraag en sluiting

Datum: 23 oktober 2024
Locatie: eigen locatie, digitale vergadering via MS Teams
Volgende vergadering: 11 december 2024  

Aanwezig: J. van den Hoorn, E.J. Huizinga, M.W. Jaeger, A.J. Prins (voorzitter), M. Reckman, J.C. Wikkerink; J.J. Baardman (directeur publieke gezondheid), R. Schwebke (controller), T. Thasing (strategisch adviseur), T. Nijland (directiesecretaris) 
Afwezig: G.I. Timmer 

1. Vaststelling agenda

Het DB stelt de agenda vast.

2. Verslag en openbare besluitenlijst d.d. 9 oktober 2024

Het DB stelt het verslag ongewijzigd vast en de besluitenlijst met een aanpassing.

3. Ingekomen stukken en mededelingen

  • a. De GGD nodigt de DB-leden graag uit om de Kerstmarkt 2024 voor GGD-medewerkers bij te wonen.
  • b. De Bestuurlijke adviescommissie Publieke Gezondheid (overleg van GGD-voorzitters) heeft overlegd op 16 oktober 2024. De agenda en het concept-verslag hiervan en het verslag van de bijeenkomst op 3 juli 2024 zijn ter informatie toegezonden.
  • c. Vertegenwoordigers van de Ondernemingsraad en het DB van de GGD komen voor het halfjaarlijks overleg bijeen op 22 januari 2025. Dit is gereserveerd in de agenda’s van de voorzitter en plv. voorzitter. Desgewenst kunnen andere DB-leden aansluiten
  • d. In de brief d.d. 17 oktober 2024 informeert minister Agema (VWS) de Tweede Kamer over de bezuiniging op publieke gezondheid.
  • e. GGD GHOR Nederland, Artsenfederatie KNMG, de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) en de Gezonde Generatie (initiatief van de Samenwerkende GezondheidsFondsen) hebben in een gezamenlijke oproep d.d. 21 oktober 2025 hun grote zorgen geuit over de bezuinigingen van het kabinet Schoof op.

Mondelinge mededelingen:

  • f.  Voor Koningsdag 2025 in Doetinchem wil de GGD samen met het RIVM aan gemeente Doetinchem voorstellen om aandacht te besteden aan de Doetinchem Studie.
  • g. In de massaclaimprocedure voor de datadiefstal uit de covidsystemen in 2021 heeft de Stichting ICAM hoger beroep ingesteld tegen het tussenvonnis van de rechtbank.

Het DB besluit:

  1. bij de mededelingen a. en c. de GGD te verzoeken de DB-leden per e-mail te informeren;
  2. bij de mededelingen b., d., e. en f.: de mededelingen voor kennisgeving aan te nemen;
  3. bij mededeling g.: het AB te informeren.

4. Terugblik overleg DB GGD / DB VNOG en voorbereiding gezamenlijk AB VNOG / AB GGD NOG

Het DB wacht het verslag van de bijeenkomst met de dagelijks besturen af en neemt kennis van de voorbereidingen voor de bijeenkomst met de algemene besturen

5. Planning aanpak indicatoren GGD

Het DB besluit de e-mailraadpleging over de presentatie in de AB-vergadering van 20 november 2024 af te wachten.

6. Actualisering Risicomanagement en weerstandvermogen

Het DB besluit om het algemeen bestuur voor te stellen:

  1. informatieveiligheid toe te voegen op te nemen als één van de belangrijkste risico’s van GGD NOG en dit risico te beleggen bij de GGD;
  2. het risico op begrotingsoverschrijding niet langer op te nemen als één van de belangrijkste risico’s van GGD NOG;
  3. de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit op basis van de werkelijke cijfers inclusief de twee aanpassingen bij de Jaarstukken 2024 af te wachten.

7.  2e Bestuursrapportage 2024 en 4e begrotingswijziging 2024

Het DB besluit:

  1. kennis te nemen van de 2e Bestuurs- en managementrapportage 2024, met als belangrijkste bevindingen:
    a. de 2e Bestuurs- en managementrapportage 2024 heeft een negatief saldo van € 79.000;
    b. de baten en lasten van de najaarscampagne covidvaccinaties zijn kostendekkend meegenomen in deze rapportage;
    c. de beleidsprioriteiten “voorbereiden wijzigingen rijksvaccinatieprogramma” en “inhalen achterstanden in de reguliere bedrijfsvoering” staan op rood, en bij toezicht kinderopvang zijn er achterstanden;
  2. het AB voor te stellen kennis te nemen van deze rapportage (exclusief paragraaf 3.3) als 2e Bestuursrapportage 2024, met inachtneming van de besproken aanpassingen;
  3. het AB voor te stellen de 4e begrotingswijziging 2024 vast te stellen met daarin de verwachting dat het benodigde investeringskrediet voor 2024 € 260.000 bedraagt in plaats van € 435.000.

8. Managementletter 2024

Het DB neemt kennis van de aan het AB voor te leggen concept Managementletter 2024 en de daar in opgenomen aandachtspunten.

9. Productraming 2025 en 1e Begrotingswijziging 2025

Het DB besluit:

  1. de Productenraming 2025 vast te stellen;
  2. het AB voor te stellen de 1e begrotingswijziging van de begroting 2025 vast te stellen;
  3. het AB voor te stellen kredieten beschikbaar te stellen tot een totaalbedrag van € 475.000 voor het doen van investeringen in 2025.

10.  Tarieven 2025

Het DB besluit:

  1. bij de tarieven 2025 uit te gaan van indexering conform de vastgestelde begroting 2025
  2. de tarieven 2025 vast te stellen volgens het bijgevoegde overzicht;
  3. de directeur publieke gezondheid volmacht te verlenen resp. te mandateren om binnen de kaders van de vastgestelde begroting:
  • a. de tarieven reizigersadvisering vast te stellen per 1 januari 2025 en ook wijzigingen of nieuwe tarieven gedurende het jaar;
  • b. de tarieven forensische geneeskunde vast te stellen per 1 januari 2025 en ook wijzigingen of nieuwe tarieven gedurende het jaar;
  • c. de tarieven voor het verstrekken van vergunningen voor tatoeëren, piercen en permanente make-up aan te passen conform de indexering door de minister van VWS medio 2025;
  • d. de tarieven tbc-bestrijding vast te stellen, naar aanleiding van uitkomst van het overleg van de directeuren publieke gezondheid van de vijf GGD’en Oost-Nederland.

11.  Uitgangspuntennota 2026

Het DB besluit:

  1. de Uitgangspuntennota 2026 met een aantal aanpassingen vast te stellen met als belangrijkste punten:
    1. een evaluatie van Bestuursagenda 2023-2027 is gepland voor het voorjaar 2025;
    2. uitdagingen voor de GGD komen voort uit veranderingen in maatschappij en publiek domein, uit bezuinigingen door het rijk en in de taakuitvoering en bedrijfsvoering;
    3. het DB wil de komende tijd in gesprek met betrokken partijen over het toekomstperspectief voor de GGD op de korte, middellange en lange termijn;
    4. een aantal specifieke ontwikkelingen die van belang zijn voor de begroting 2026;
    5. de indexering van de inwonerbijdragen van de deelnemende gemeenten voor 2026 komt op 4,57%;
  2. de directeur publieke gezondheid mandaat te geven om afhankelijk van de uitkomst van de aanbesteding van de medische arrestantenzorg op 1 december 2024 de tekst over dit onderwerp in de uitgangspuntennota te bepalen en de Uitgangspuntennota 2026 zo spoedig mogelijk daarna te verzenden;
  3. de Uitgangspuntennota 2026 op 20 november 2024 te bespreken met het algemeen bestuur en daarna toe te zenden aan de raden van de gemeenten, met de mogelijkheid hierop tot 1 maart 2025 een zienswijze te geven.

12.  Gemeenschappelijke adviescommissie raden GGD NOG

Het DB besluit het algemeen bestuur te informeren:

  1. over de afspraak met raadsgriffiers en VNOG om voor de instelling van een gemeenschappelijke raadsadviescommissie voor de GGD eerst de reacties af te wachten van de raden op het initiatief vanuit de Veiligheidsregio NOG tot instelling van een raadsadviescommissie;
  2. over het (verwachte) verzoek van het AB VNOG aan de raden om een gemeenschappelijke adviescommissie in te stellen voor de VNOG en het opgestelde reglement van orde.

13.  Agenda algemeen bestuur 20 november 2024

Het DB besluit de concept-AB-agenda met aanpassingen vast te stellen

14.  Rondvraag en sluiting

Mevrouw Prins sluit de vergadering.

 

  1. Opening en vaststelling agenda
  2. Verslag en Openbare besluitenlijst vergadering d.d. 9 oktober 2024
  3. Ingekomen stukken en mededelingen
  4. Terugblik overleg DB GGD / DB VNOG en voorbereiding gezamenlijk AB VNOG / AB GGD NOG
  5. Planning aanpak indicatoren GGD
  6. Actualisering Risicomanagement en weerstandvermogen
  7. 2e Bestuursrapportage 2024 en 4e begrotingswijziging 2024
  8. Managementletter 2024
  9. Productraming 2025 en 1e Begrotingswijziging 2025
  10. Tarieven 2025
  11. Uitgangspuntennota 2026
  12. Gemeenschappelijke adviescommissie raden GGD NOG
  13. Agenda algemeen bestuur 20 november 2024
  14. Rondvraag en sluiting

Datum: 9 oktober 2024
Locatie: GGD-kantoor, Warnsveld
Volgende vergadering: 23 oktober 2024  

Aanwezig: E.J. Huizinga (plv. voorzitter vanaf agendapunt 9), M.W. Jaeger, A.J. Prins (voorzitter t/m agendapunt 8), M. Reckman; J.J. Baardman (directeur publieke gezondheid), R. Schwebke (controller), T. Thasing (strategisch adviseur), T. Nijland (directiesecretaris) 
Afwezig: J. van den Hoorn, G.I. Timmer, J.C. Wikkerink

1. Vaststelling agenda

Het DB stelt de agenda vast.

2. Verslag en openbare besluitenlijst d.d. 11 september 2024

Het DB stelt het verslag en de openbare besluitenlijst ongewijzigd vast.

3. Ingekomen stukken en mededelingen

  • a. De Ondernemingsraad van GGD NOG heeft zijn Jaarverslag 2023 uitgebracht. Een datum voor het (in beginsel halfjaarlijks) overleg tussen OR en DB wordt gepland.
  • b. De vergaderdata in 2025 van de landelijke Bestuurlijke adviescommissie Publieke gezondheid, het overleg van GGD-voorzitters, en de Bestuurlijke adviescommissie GHOR zijn bekend.
  • c. Op een rondvraag in de DB-vergadering van 11 september 2024 is toegezegd dat de GGD de mogelijkheden verder uitzoekt of meer bekend kan worden gegeven aan de mogelijkheid van vaccinaties tegen gordelroos. De GGD krijgt wel eens telefoontjes hierover. Team Infectieziektebestrijding vraagt dan uit of er een indicatie is voor vaccinatie. De kosten komen voor eigen rekening. Landelijk is besloten dat de kosteneffectiviteit voor grootschalig (programmatisch) vaccineren onvoldoende is.
  • d. De directiesecretaris van GGD NOG heeft op 1 oktober 2024 deelgenomen aan een overleg met raadsgriffiers en de bestuursadviseur van Veiligheidsregio NOG over de instelling van een gemeenschappelijke raadsadviescommissie.

Het DB:

  • neemt de mededelingen a. t/m c. voor kennisgeving aan en
  • besluit bij d. een adviesnota over gemeenschappelijke raadsadviescommissie voor DB-vergadering van 23 oktober 2024 af te wachten.

4. Wijziging bepalingen rechtmatigheid Financiële verordening

Het DB besluit:

  1. in te stemmen met:
    a. toekenning van de bevoegdheid aan het dagelijks bestuur om bij (dreigende) overschrijdingen na de laatste AB-vergadering uitgaven te doen, mits passend binnen het bestaand beleid en gerapporteerd in de jaarstukken, voor zover geen sprake is van politiek-bestuurlijk gevoelige onderwerpen;
    b. uitbreiding van acceptabele situaties van afwijkingen van de begroting, voor zover geen sprake is van politiek-bestuurlijk gevoelige onderwerpen;
  2. het algemeen bestuur voor te stellen om de wijziging van de Financiële verordening GGD Noord- en Oost-Gelderland 2023 vast te stellen.

5. Beleid Misbruik en Oneigenlijk gebruik en frauderisicoanalyse

Het DB besluit:

  1. het Beleid Misbruik en Oneigenlijk gebruik GGD Noord- en Oost-Gelderland 2024 vast te stellen;
  2. de Frauderisicoanalyse GGD Noord- en Oost-Gelderland 2024 vast te stellen;
  3. het algemeen bestuur te informeren over beide documenten, gehoord de financiële auditcommissie uit het algemeen bestuur.

6. Normen- en toetsingskader 2025

Het DB besluit:

  1. het algemeen bestuur voor te stellen om het Normenkader rechtmatigheid 2025 – gehoord de auditcommissie - vast te stellen;
  2. het Toetsingskader 2025 vast te stellen (onder voorbehoud van het AB-besluit over het normenkader).

7. Voorbereiding gesprek DB GGD en DB VNOG op 10 oktober 2024

Het DB bereidt het gesprek voor aan de hand van de toegezonden notitie.

8. Vooruitblik AB-vergadering 20 november 2024

Het DB neemt kennis van de voorbereiding van de AB-agenda van 20 november 2024.

9. Aanpassing reactie DB op zienswijzen Programmabegroting 2025.

Het DB besluit:

  1. in te stemmen met de verwerking van de DB-toezegging om de reactie op de zienswijzen van de raden op de concept-Programmabegroting 2025 aan te passen;
  2. de gewijzigde reactie aan de raden te zenden.

A.J. Prins heeft per e-mail ingestemd met dit besluit. 

10.  Rondvraag

-

  1. Opening en vaststelling agenda
  2. Verslag en Openbare besluitenlijst vergadering d.d. 11 september 2024
  3. Ingekomen stukken en mededelingen
  4. Wijziging bepalingen rechtmatigheid Financiële verordening
  5. Beleid Misbruik en Oneigenlijk gebruik en frauderisicoanalyse
  6. Normen- en toetsingskader 2025
  7. Bestuursopdracht Perspectieven GGD NOG
  8. Voorbereiding gesprek DB GGD en DB VNOG op 10 oktober 2024
  9. Vooruitblik AB-vergadering 20 november 2024
  10. Aanpassing reactie DB op zienswijzen Programmabegroting 2025
  11. Rondvraag en sluiting

Datum: 11 september 2024
Locatie: eigen locatie, digitale vergadering via MS Teams
Volgende vergadering: 9 oktober 2024, GGD-kantoor Warnsveld
 
Aanwezig: J. van den Hoorn, E.J. Huizinga, M.W. Jaeger, A.J. Prins (voorzitter), G.I. Timmer, J.C. Wikkerink; J.J. Baardman (directeur publieke gezondheid), R. Schwebke (controller), Thomas Thasing (strategisch adviseur), T. Nijland (directiesecretaris)
Afwezig: M. Reckman

1. Vaststelling agenda

Het DB stelt de agenda vast.

2. Openbare besluitenlijst en verslag d.d. 10 juli 2024

Het DB stelt de openbare besluitenlijst en het verslag ongewijzigd vast.

3. Ingekomen stukken en mededelingen

Het DB:

  • a. neemt er kennis van dat GGD GHOR Nederland bij het faillissement van het bedrijf U2U (dat zorgt voor de toegang tot een aantal GGD-applicaties) maatregelen heeft genomen voor de continuïteit in de komende 3 maanden. GGD GHOR NL blijft werken aan een structurele oplossing.
  • b. besluit het algemeen bestuur op 12 september 2024 mondeling te informeren dat de politie de gunning bij de aanbesteding van de Medische Arrestantenzorg verder heeft uitgesteld tot 1 december 2024. 
  • c. besluit de op 30 oktober 2024 geplande DB-vergadering te verplaatsen naar 23 oktober 2024 en deze digitaal te houden.
  • d. neemt kennis van de nadere informatie uit de Bestuurlijke adviescommissie GHOR over de bezuinigingen door het rijk op de publieke gezondheid.

4. Verlenging huurovereenkomst kantoor GGD NOG Warnsveld

Het DB besluit de huurovereenkomst voor het GGD-kantoor in Warnsveld te verlengen met 3 jaar tot 30 september 2028.

5. Verkenning bestuursopdracht

Het DB besluit:

  1. kennis te nemen van onderzoeksvoorstel jeugdgezondheidszorg;
  2. kennis te nemen van de oplegger met een schets van de samenhang tussen de sporen korte, middellange en lange termijn van de bestuursopdracht perspectieven GGD;
  3. de tijd te nemen voor het verduidelijken van:
      • de sinds 2021 gewijzigde context voor een onderzoek naar taakverbredingsopties op de middellange termijn en
      • het werken aan draagvlak in de subregio’s, en hiertoe de drie bestuurlijke trekkers te verzoeken om de stakeholders in hun subregio te benaderen;
  4. vervolgens te beslissen over een onderzoeksopdracht aan Lysias advies of een ander geschikt bureau;
  5. dit onderwerp weer te bespreken in de DB-vergadering van 9 oktober 2024;
  6. het algemeen bestuur in zijn vergadering van 12 september 2024 te informeren over het in gang zetten van het proces;
  7. in februari 2025 (alsnog) een AB-vergadering te plannen.

6. Voorbereiding gesprek DB GGD en DB VNOG op 10 oktober 2024

Het DB besluit een op te stellen korte notitie ter voorbereiding van dit overleg af te wachten en hierover via een e-mailraadpleging te beslissen.

7. Behandeling bezwaarschriften GGD NOG

Het DB besluit:

  1. in te stemmen met de volgende uitgangspunten voor de afhandeling van Awb-bezwaarschriften
    • streven naar informele behandeling van bezwaren;
    • geen bezwaarschriftencommissie;
    • horen bezwaarmaker ambtelijk door meerdere personen;
    • beslissing op bezwaar in beginsel door directeur publieke gezondheid;
  2. de DPG te mandateren voor het uitvoeren van de bezwaarprocedure (incl. horen van belanghebbenden) en het beslissen op bezwaren tegen Woo- en Avg-besluiten, zoals aangegeven in het bijgevoegde wijzigingsvoorstel van het Mandaatbesluit;
  3. de GGD op te dragen een procesbeschrijving op te stellen voor de afhandeling van Awb-bezwaarschriften;
  4. er kennis van de nemen dat de GGD in overleg gaat met gemeenten over afspraken voor het zo nodig inschakelen van juridische expertise.

8. Voorbereiding algemeen bestuur 12 september 2024

Het DB bespreekt de agenda van de AB-vergadering.

9. Rondvraag

Naar aanleiding van een vraag wordt toegezegd dat de GGD de mogelijkheden uitzoekt om meer bekendheid te geven aan de mogelijkheid van vaccinaties tegen gordelroos.

 

  1. Opening en vaststelling agenda
  2. Openbare besluitenlijst en verslag vergadering d.d. 10 juli 2024
  3. Ingekomen stukken en mededelingen
  4. Verlenging huurovereenkomst kantoor GGD NOG Warnsveld
  5. Verkenning bestuursopdracht (nazending op vrijdag 6 september 2024)
  6. Voorbereiding gesprek DB GGD en DB VNOG op 10 oktober 2024
  7. Behandeling bezwaarschriften GGD NOG
  8. Voorbereiding algemeen bestuur 12 september 2024
  9. Rondvraag en sluiting

Datum: 10 juli 2024
Locatie: eigen locatie, digitale vergadering
Volgende vergadering: 11 september 2024 
 
Aanwezig: J. van den Hoorn, E.J. Huizinga, M.W. Jaeger, A.J. Prins (voorzitter), M. Reckman, G.I. Timmer; J.J. Baardman (directeur publieke gezondheid), R. Schwebke (controller), T. Nijland (directiesecretaris) 
Afwezig: J.C. Wikkerink

1. Vaststelling agenda

Het DB stelt de agenda vast met toevoeging van het onderwerp “Verlenging huurcontract GGD-kantoor” bij de rondvraag.

2. Besluitenlijst d.d. 10 juni 2024

Het DB stelt het verslag vast met een aanpassing bij agendapunt 6. Bekostiging project Zeggenschap zorgverleners. Het besluit wordt gewijzigd in: “Het DB neemt er kennis van dat binnen de GGD-begroting een oplossing wordt gezocht.”

3. Ingekomen stukken en mededelingen

Het DB besluit de DB-vergadering op 21 augustus 2024 te laten vervallen.

4. Terugblik heimiddag DB- MT d.d. 8 juli 2024

Het DB besluit:

  1. de directeur publieke gezondheid op te dragen de formulering uit te werken van de bestuursopdracht, zoals besproken in de heisessie DB-MT op 8 juli 2024 en in deze vergadering, voor onderzoek naar:
        • Lange termijn: uitwerking visie op sterke publieke dienstverlening in de regio;
        • Middellange termijn: quick scan taken GGD, waaronder jeugdgezondheid, perspectief vanuit visie op sterke publieke dienstverlening;
        • ­Korte termijn: eerste lijnen visie op sterke publieke dienstverlening en daaruit volgend een reactie op zienswijzen gemeenten over bezuinigingen.
  2. via een e-mailraadpleging te besluiten over de definitieve opdrachtformulering;
  3. de opdrachtformulering in te brengen in het gesprek met het DB VNOG over verdere samenwerking tussen VNOG en GGD NOG;
  4. het algemeen bestuur op 11 juli 2024 kort en op 12 september 2024 uitgebreider te informeren over de opdracht.

5. Voorbereiding algemeen bestuur 11 juli 2024

Het DB bespreekt de toegezonden annotatie bij de AB-agenda en aanvullingen hierop. Er volgt een aangevulde annotatie.

6. Reactie op zienswijzen concept-Programmabegroting 2025

Het DB besluit, met inachtneming van de besproken aanpassingen:

  1. in te stemmen met de conceptreactie op de zienswijzen van de gemeenteraden op de concept-Programmabegroting 2025;
  2. de concept-Programmabegroting 2025, vergezeld van de zienswijzen van de raden, de reactie van het DB daarop en de conclusies naar aanleiding daarvan, op 12 september 2024 ter vaststelling voor te leggen aan het algemeen bestuur;
  3. voorafgaand aan de vaststelling van de programmabegroting door het AB de zienswijzen van de raden, de reactie van het DB daarop en de conclusies naar aanleiding daarvan, aan e raden te zenden.

7. Uitwerking wijziging Gemeenschappelijke regeling GGD NOG

Het DB besluit, met inachtneming van de besproken aanpassingen:

  1. het AB voor te stellen om het gebruik van de mogelijkheid om “vrije” onderwerpen voor een zienswijze aan raden voor te leggen, te bezien aan de hand van actuele ontwikkelingen en de wensen van het GGD-bestuur en de raden;
  2. het AB voor te stellen dat het dagelijks bestuur de (concept)verslagen van het AB rechtstreeks aan de raden stuurt;
  3. het AB voor te stellen om als uitgangspunt bij raadsvragen de route via de colleges en/of de wethouder publieke gezondheid (AB-lid) te blijven volgen, waarbij de GGD (ambtelijk) input levert;
  4. dit najaar te starten met het publiceren van de agenda’s en vastgestelde besluitenlijsten van het dagelijks bestuur op de website van GGD NOG;
  5. actief mee te werken aan de totstandkoming van een raadsadviescommissie voor de GGD en hiertoe aan te sluiten bij het overleg tussen VNOG en raadsgriffiers;
  6. de bijgevoegde notitie waarin de punten 1 tot en met 5 zijn verwerkt vast te stellen en aan het AB ter kennisneming voor te leggen.

8. Agenda algemeen bestuur 12 september 2024

Het DB besluit de concept-AB-agenda met enkele aanpassingen vast te stellen.

9. Rondvraag

Het DB besluit de verlenging van de huur van het GGD-kantoor in Warnsveld te agenderen voor de DB-vergadering van 11 september 2024.