Gezonde voeding

Gezonde voeding

Als je gezond eet, heb je minder kans op hart- en vaatziekten, suikerziekte en kanker. Een gezond eetpatroon is ook belangrijk voor een gezond gewicht en een fit gevoel.

Gezonde voeding
Er goed uitzien. Weinig ziek zijn. Bruisen van de energie. Je gewicht op peil houden. Wie wil dat nou niet? Dat kan door gezond te eten. Ontbijt daarom elke dag. Eet veel groente en fruit. En drink minder zoete drankjes en meer water of thee.

Begin de dag met een ontbijt
Na een hele nacht zonder eten, is je lichaam toe aan nieuwe energie. Dat maakt het ontbijt een belangrijke maaltijd. Een goed ontbijt geeft je een gezonde start van de dag. En zorgt ervoor dat je minder zin hebt om tussendoor te snoepen. Neem voor je ontbijt (volkoren) brood of ontbijtgranen (zonder toegevoegd suiker). Als broodbeleg kun je kiezen voor magere kaas en vleeswaren en andere soorten beleg met weinig calorieën.

Eet elke dag groente en fruit
Groente en fruit zijn enorm gezond. Eet zo veel mogelijk verschillende soorten groente. Dat kunnen verse groenten zijn of groenten uit blik, pot of diepvries (zonder toegevoegd suiker of zout).

Eet ook zoveel mogelijk verschillende soorten fruit. Dat kan bij het ontbijt of de lunch, als tussendoortje of als toetje na het avondeten. Voor volwassenen is het advies om 250 gram groente en 200 gram fruit per dag te eten.

Drink minder zoet en meer water of thee
Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken, zoals limonade, frisdrank en vruchtensappen. Daarin zit namelijk veel suiker; 4 à 5 suikerklontjes per glas van 200 ml. Het is veel gezonder om water of thee te drinken. Water is een goede dorstlesser en bevat geen calorieën. Thee verlaagt de bloeddruk en verkleint de kans op een beroerte. Het advies is om 3 koppen thee per dag te drinken.

Meer informatie
De website van het Voedingscentrum geeft veel informatie over gezonde voeding. Lees hier meer over:

Wat doet de GGD?
GGD Noord- en Oost-Gelderland stimuleert op verschillende manieren gezonde voeding. Deze activiteiten zijn vooral gericht op kinderen en jongeren en hun ouders/verzorgers. Voorbeelden zijn:
  • De GGD geeft op scholen gastlessen en ouderbijeenkomsten over gezonde voeding: Super Slim eten en bewegen 
  • Wij adviseren ouders over gezonde voeding tijdens de verschillende gezondheidsonderzoeken van hun kind. Daarbij worden onder andere deze suiker(vrije) drankenkaart BO (VO)en tussendoortjeskaart gebruikt.
  • Wij helpen kinderen met overgewicht en hun ouders om het eet- en beweegpatroon aan te passen.