Bewegen

Bewegen

Bewegen doe je bijna de hele dag, zonder erbij na te denken. Je loopt door de stad, fietst naar het werk, doet het huishouden, of werkt in de tuin. Toch is het slim om even stil te staan bij bewegen. Er wordt steeds minder beweging van ons gevraagd. Deuren gaan automatisch open, liften en roltrappen vervangen de gewone trap en je kunt boodschappen laten bezorgen. Daarnaast spelen sociale media, via tablet, telefoon of tv, een steeds grotere rol in ons leven.

Waarom is bewegen zo belangrijk?

  • het geeft je energie
  • het verkleint de kans op allerlei ziekten, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten
  • het maakt je stressbestendiger
  • het bevordert je slaap
  • en ook leuk: je gaat er beter uit zien!

Hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven?

Als volwassene moet je vijf dagen per week minimaal dertig minuten bewegen. Dat mag je verspreiden over de dag. Je beweegt goed als je behoorlijk moet ademhalen en je hart sneller gaat kloppen. Wil je op gewicht blijven, of afvallen, dan moet je meer bewegen.

Hoeveel moeten kinderen per dag bewegen?

Voor kinderen is bewegen extra belangrijk, omdat ze daardoor goed groeien, niet te zwaar worden, hun spieren ontwikkelen en minder snel ziek worden. Daarom moeten kinderen iedere dag minstens 60 minuten bewegen. Onder bewegen valt sporten, maar bijvoorbeeld ook spelen met vriendjes of fietsen naar school.

Zitten voor het scherm

Door veel tv te kijken of te computeren, kunnen kinderen te lang stil zitten. Hierdoor blijft er minder tijd over om te bewegen. Daarnaast kan dit leiden tot extra druk gedrag op andere momenten. Ze moeten hun energie weer kwijt! Het advies is dan ook om kinderen en jongeren niet langer dan 2 uur per dag in hun vrije tijd achter het scherm te laten zitten.

Wat doet de GGD?

Wij stimuleren meer bewegen op verschillende manieren. Deze activiteiten zijn vooral gericht op het voorkomen van overgewicht bij kinderen:
  • De GGD geeft op scholen gastlessen en ouderbijeenkomsten over gezonde voeding en bewegen: Super Slim eten en bewegen 
  • De GGD adviseert ouders over bewegen tijdens de verschillende gezondheidsonderzoeken van hun kind. 
  • De GGD helpt kinderen met overgewicht en hun ouders om het eet- en beweegpatroon aan te passen.