Bewegen

Bewegen

Lichaamsbeweging is van grote waarde voor je gezondheid. Zeker ook tijdens het ouder worden. Beweging is goed voor je lichamelijke, geestelijke en sociale gezondheid.

Mensen die regelmatig bewegen:
  • kunnen vaak langer voor zichzelf zorgen
  • houden stevige botten
  • verkleinen de kans op een groot aantal ziekten
  • verminderen de kans op vallen
Naast dat beweging goed is voor het lichaam geeft het plezier en een lekker gevoel.

Richtlijn voor senioren
Voor je gezondheid is het belangrijk om minstens vijf dagen per week, een half uur matig intensief te bewegen. Dat betekent dat je er behoorlijk voor moet ademhalen en je hart sneller gaat kloppen. Hierbij kun je denken aan sporten, maar ook wandelen, stofzuigen of in de tuin werken.

Het bewegen hoeft niet aaneengesloten te zijn. Het mag een optelsom zijn van bijvoorbeeld twee keer 15 minuten.

Bewegen in een groep
Bewegen in een groep is niet alleen goed voor soepele spieren en gewrichten, het is ook gezellig. Kijk eens in de gemeentegids welke sportverenigingen er bij jou in de buurt zitten. Sommige sportverenigingen hebben een apart aanbod voor senioren. Of informeer eens naar MBVO (Meer Bewegen Voor ouderen) bij jou in de buurt.

Wil je bewegen, maar heb je (pijn)klachten, dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of een fysiotherapeut. Zij kunnen je ook helpen als je vaak valt of bang bent om te vallen

Een fysiotherapeut kan een oefenschema ‘op maat’ samenstellen. Je hebt geen verwijzing van de huisarts nodig om naar een fysiotherapeut te gaan.