Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Lekker weer met tropische temperaturen is voor veel mensen genieten. Maar te veel hitte is niet goed voor de gezondheid en kan zelfs gevaarlijk zijn. Dit geldt vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen, chronisch zieken en jonge kinderen. Neem maatregelen om overlast door hitte te beperken voor uzelf en mensen in uw omgeving.

Gemeenten en lokaal hitteplan

Vrijwel alle gemeenten zijn bezig met het opstellen van plannen voor klimaatadaptatie. Meestal in samenwerking met andere gemeenten en partners. De klimaatveranderingen hebben ook invloed op de gezondheid. Het opstellen van een lokaal hitteplan kan een bijdrage leveren aan de klimaatbestendigheid van de leefomgeving. Een lokaal hitteplan richt zich op het beter functioneren van individuele verzorgers en professionals, zorginstellingen en maatschappelijke organisaties tijdens een periode van hitte. Het helpt deze spelers bijvoorbeeld bij het verkrijgen van achtergrondinformatie tijdens hitte, en bij de uitvoering van hun reguliere taken en aanvullende maatregelen tijdens hitte.

Op deze pagina vind je tips en informatie om jezelf en anderen te helpen de warme tijd op een gezonde manier door te komen.

Tips tijdens hitte

Houd jezelf koel

Doe rustig aan en draag dunne, lichte kleding. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag (tussen 12:00 en 18:00 uur). Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen of wandeling. Neem een verkoelend (voeten)bad of een douche.

Houd je huis koel

Houd de zon zoveel mogelijk buiten uw woning. Gebruik zonwering van zonsopgang tot zonsondergang. Zonwering aan de buitenkant helpt het beste. Een zonnescherm uit, een schaduwdoek of wit laken ophangen aan de buitenkant van de ramen helpt tegen zoninstraling. Doe rolgordijnen, lamellen, luxaflex dicht als u geen zonwering aan de buitenkant heeft.

Drink voldoende

Drink veel water, thee of koffie. Liefst verdeeld over de dag. Ouderen hebben minder dorstgevoel. Drink ook als u geen dorst heeft. Het is ook belangrijk iets zouts te eten of te drinken zoals bouillon. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Door te zweten, verlies je ongemerkt veel vocht maar ook zout.

Let op: als de huisarts heeft gewaarschuwd om niet te veel te drinken, vraag dan aan uw huisarts advies wat minimaal gedronken moet worden.

Zorg voor elkaar

Ouderen en personen met een kwetsbare gezondheid hebben sneller last van hitte. Ze hebben daarom eerder hulp nodig. Houd daarom bij warm weer een extra oogje in het zeil en bied waar nodig een helpende hand.

Zorgt u voor iemand? Help tijdig bij maatregelen tegen hitte als iemand ze niet goed zelfstandig uit kan voeren. Zorg tijdens uw eigen vakantie dat er vervangende hulp geregeld is.

Let op met medicijnen

Bij een aantal aandoeningen kunnen medicijnen de temperatuurregulatie beïnvloeden. Voorbeelden zijn medicijnen bij hartfalen, angina pectoris, hoge bloeddruk, de ziekte van Parkinson, depressie en psychose.

Meer informatie over deze medicijnen is te vinden op de volgende websites:

Protocollen en hulpmiddelen bij hitte

Meer informatie

 

Contact

Je kunt ons bereiken via mmk@ggdnog.nl of 088-443 3000 team Milieu en Gezondheid.