Telefoniste Jaccqueline: “Het communicatieve en het menselijke aspect komen hier samen”

Telefoniste Jaccqueline: “Het communicatieve en het menselijke aspect komen hier samen”
Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
08-10-2021

Er zijn tijdens de coronacrisis een hoop mensen bij GGD Noord- en Oost-Gelderland aan de slag gegaan die hiervoor heel ander werk deden. “Ik heb het gevoel dat ik middenin de crisis een steentje kan bijdragen. Dat geeft een extra dimensie aan mijn werk”, zegt Jacqueline, die een goede doelen stichting leidde en nu op de afdeling Telefonie werkt.

“Voordat ik bij de GGD kwam, heb ik 13 jaar de stichting Mode met een Missie in Arnhem geleid. We hielpen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om een modelabel op te zetten. Ze leerden in een atelier naaien en kregen dagritme en structuur. Mode met een Missie is overgedragen aan een welzijnsorganisatie en vrijwilligers. Daarna heb ik even bij de Bijenkorf gewerkt, want ik weet hoe belangrijk structuur is en ik wilde aan de slag blijven. Toch paste dat niet bij me. Ik begon bij de GGD Noord- en Oost-Gelderland als medewerker Bron- en Contactonderzoek (BCO). Ook dat bleek geen goeie match. Ik ben heel communicatief en mensgericht en bij BCO besteed je een groot deel van je werktijd aan het dossier.

Bij Telefonie ben ik op mijn plek. Ik merk dat er soms een beeld is van telefonistes die een script oplezen, maar ik kan je vertellen dat we niet zo werken. We moeten echt veel weten en goed op de hoogte zijn. Ik vind dat heel erg leuk, met name omdat het communicatieve en het menselijke aspect hier bij elkaar komen. Hoe complexer het probleem, hoe groter voor mij de uitdaging en de motivatie om mensen verder te helpen.

Zodra er nieuwe maatregelen worden aangekondigd in een persconferentie krijgen we daar vragen over. We worden goed geïnformeerd, er is iedere dag een overdracht met de laatste ontwikkelingen en ik vind het belangrijk om ook zelf het nieuws en de actualiteit te volgen. Ook als er nieuwe inzichten en ontwikkelingen zijn, moeten we daarvan op de hoogte zijn. We werken middenin de actualiteit. Als we een vraag krijgen waar we het antwoord niet op weten, dan doen we ons best dat uit te zoeken. Dat vraagt om een actieve houding en juist dat maakt het werk heel leuk. We hebben een ontzettend leuk team en we zitten dichtbij de teams Administratie, IZB (Infectieziektenbestrijding) en BCO (Bron- en Contactonderzoek), waar we ook altijd even aan kunnen kloppen met vragen.

We krijgen vaak te maken met emoties van mensen aan de telefoon, bijvoorbeeld over de CoronaCheck App. Mensen zijn boos of verdrietig als het niet lukt en ik begrijp dat. De app is niet van de GGD, maar is ontwikkeld door het ministerie van VWS, waardoor wij niet altijd de oplossing hebben. Dat betekent soms dat we mensen moeten doorverwijzen naar de juist organisatie, maar we zetten ons altijd in om een oplossing te vinden. Het komt voor dat mensen in tranen uitbarsten als ze het gevoel hebben dat ze van het kastje naar de muur gestuurd worden en wij dan toch de oplossing vinden en soms mailen mensen me: ‘Bedankt, het is gelukt, Jacqueline’! Ja, daar doe je het voor.

Ik werk voor een betekenisvolle organisatie, voel me betrokken bij de actualiteit en heb het gevoel dat ik middenin de crisis een steentje kan bijdragen. Dat geeft een extra dimensie aan mijn werk. Het team Telefonie is een heel fijn team. Als mensen aan de telefoon boos worden en van alles naar je hoofd slingeren, dan zijn we er voor elkaar om stoom af te blazen en elkaar op te vangen. Er wordt ook vaak gelachen. Ik werd gebeld en kreeg een man aan de lijn die met een dramatische grafstem zei: “Mevrouw, ik krijg mijn QR code niet aangemaakt.” Waarop ik met een grafstem antwoordde: “Wat érg, meneer”, waarna we allebei heel hard begonnen te lachen. Ik liep naar de administratie en toen bleek dat er inderdaad iets niet goed geregistreerd was. “We hebben het gevonden, wat heeft u ervoor over?”, vroeg ik aan hem en toen lagen we helemaal in een deuk. Dat zijn gewoon ontzettend leuke momenten. En af en toe een beetje relativeren is ook belangrijk.”

Lees ook: Waar moet je zijn met vragen over de CoronaCheck App?