GGD Noord- en Oost-Gelderland klaar voor maximale opschaling

GGD Noord- en Oost-Gelderland klaar voor maximale opschaling
Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
12-05-2021

“In de 1e week van mei zaten we aan ruim 30.000 vaccinaties per week en de 250.000e vaccinatie is in zicht. Als er voldoende vaccins geleverd worden, dan zijn wij op tijd klaar om op te schalen naar 13.500 vaccinaties per dag", zegt Henriette Hoogerheiden, projectleider Vaccineren. Vanaf eind mei vaccineert GGD Noord- en Oost-Gelderland 7 dagen per week, 12 uur per dag op 8 locaties.

Met voldoende gekwalificeerde medewerkers in voldoende locaties en met een strak ingericht proces kan de teller oplopen tot ruim 95.000 vaccinaties per week in een van de grootste regio’s qua oppervlakte in Nederland. 

“Geweldige samenwerkingen”

Randstad werft namens de GGD continu nieuwe medewerkers, die door de projectorganisatie en door verpleegkundigen en artsen van de GGD worden getraind in elk facet van het proces. Administratief medewerkers, hosts, prikkers, artsen, verpleegkundigen en de zogenaamde omlopers weten precies wat er op elk moment van hen verwacht wordt. De omlopers zijn de mensen die toezien op de kwaliteit van het prikken en optrekken van het vaccin en die ervoor zorgen dat de prikkers continu voldoende materialen tot hun beschikking hebben, van gevulde vaccinatiespuiten tot mondkapjes, zodat zij onverminderd door kunnen prikken. “Er ontstaan geweldige samenwerkingen”, zegt Henriette. “Naast eigen medewerkers en medewerkers van Randstad, krijgen we ook hulp van medewerkers van de Gelderse ziekenhuizen, die in hun vrije tijd bij ons de handen uit de mouwen steken. We werken samen met het Graafschap College en Landstede, die studenten trainen om op onze locaties te werken als prikker, maar ook bijvoorbeeld als beveiliger, servicemedewerker en als gastheer en gastvrouw.” Daarnaast zijn er ook collega’s van andere afdelingen die op allerlei manier meewerken aan het proces, zoals bijvoorbeeld het team Adviseren en Informeren, waar gemiddeld zo’n 2.000 telefoontjes per dag, 7 dagen per week, beantwoord worden.

Operatie met militaire precisie

Het is voor de GGD ook een gigantische logistieke operatie. “Wij zijn al vroeg begonnen met de opschaling en liggen op schema”, zegt Henriette. “We vonden voldoende geschikte locaties en bij de inrichting hielden we al rekening met de mogelijkheid om snel te kunnen opschalen”. Zo zijn er vliegveldlijnen aangebracht met pijlen om de looproute aan te geven en is elke priktent ingericht om op veilige afstand van elkaar 2 mensen tegelijk te vaccineren. Daarnaast zijn er voldoende ruimtes op de locatie ingericht voor artsen, verpleegkundigen, EHBO-medewerkers en administratie. Als bezoeker is het praktisch onmogelijk om te verdwalen in het proces van binnenkomst, registratie, vaccinatie en de wachtruimte. Om de maximale capaciteit te benutten, wordt de operatie met militaire precisie uitgevoerd. Elke extra niet-noodzakelijke handeling verstoort dit proces. “Hoe goedbedoeld ook, we laten geen muzikanten toe in de wachtruimte en we delen geen folders of attenties uit, die ons soms aangeboden worden om het wachten te veraangenamen. Het gaat om secondewerk, waarbij de focus echt ligt op prikken, prikken en nog eens prikken”, benadrukt Henriette.