Bron- en contactonderzoeker Lisa: van de dierentuin naar de GGD

Bron- en contactonderzoeker Lisa: van de dierentuin naar de GGD
Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
23-06-2021

Er zijn tijdens de coronacrisis een hoop mensen bij GGD Noord- en Oost-Gelderland aan de slag gegaan die hiervoor heel ander werk deden. Zo ook Lisa: na haar studie vond ze een bijbaantje in de horeca bij Burgers Zoo. Nu doet ze bij ons bron- en contactonderzoek.  

“In juni 2020 ben ik afgestudeerd. Ik had een bijbaantje in de horeca bij Burgers Zoo. Toen de dierentuin opnieuw moest sluiten, besloot ik op zoek te gaan naar ander werk. Thuiszitten was niets voor mij en ik wilde graag mijn steentje bijdragen aan de bestrijding van corona. Ik werk sinds februari 2021 als bron- en contactonderzoeker. Ik bel mensen die positief getest zijn, neem hun contacten met hen door en geef uitleg over hun besmetting en waar zij rekening mee moeten houden. Daarnaast werk ik nieuwe collega’s in.

Of er een gebeurtenis is geweest die mij in het bijzonder is bijgebleven? Dat zijn er zoveel. Wat ik nooit zal vergeten zijn al de kleine momentjes. Zoals dat meisje van 16 dat ik belde voor het bron- en contactonderzoek. Aan het einde van het gesprek vroeg ik of ze nog vragen had en ze zei: ‘Ja, ik heb nog 1 vraag, heeft u een leuke dag mevrouw?’ Dat is zo’n moment waarop ik denk: dat was nog eens een leuk gesprek. En daar zijn er zoveel van. Wat ik ook nooit zal vergeten is hoe iedereen in deze tijd voor elkaar klaarstaat. Ik belde met een contactpersoon van twee arbeidsmigranten die positief getest waren. Ze waren nog maar net twee weken in Nederland, kenden niemand, spraken de taal niet, hadden nog geen internet. Hun contactpersoon kende ze ook nog maar net en besloot alles voor hen te regelen. Hij regelde het BCO-gesprek (Bron- en Contact Onderzoek), zorgde dat ze boodschappen hadden en medicijnen. Dat vond ik zo mooi. Ik hoor vaak in de gesprekken die ik voer dat mensen veel voor anderen doen in deze pandemie. Ik vraag ook altijd: ‘Red je het wel? Heb je wel hulp?’ Ik voer echt alleen maar fijne gesprekken, mensen zijn blij dat ze weten wat ze moeten doen, ik kan hen geruststellen en hun dag een beetje beter maken.”