445 dranghekken nodig? Anniek regelt het!

445 dranghekken nodig? Anniek regelt het!
Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
26-08-2021

Er zijn tijdens de coronacrisis een hoop mensen bij GGD Noord- en Oost-Gelderland aan de slag gegaan die hiervoor heel ander werk deden. Anniek werkte bij de Nederlandse beheerder van het hoogspanningsnet en verruilde dat een jaar geleden voor de functie van facilitair medewerker bij de GGD. Ook een baan onder hoogspanning, maar dan anders.

“Ik wist toen nog niet dat mijn functie zo breed en uitdagend zou worden. Het is hectisch en geen dag is hetzelfde. Mijn eerste project was de oplevering van drie etages in een gehuurd pand in Zutphen voor de nieuwe BCO medewerkers. Daarna kwamen de teststraten en toen de vaccinatielocaties. Ik werd al snel gebombardeerd tot Projectmedewerker Covid.

Ik ben de schakel tussen de GGD en de leveranciers van alles wat we nodig hebben om een locatie in te richten. Dat gaat over meubels, bewegwijzering, dranghekken, medische koelkasten om de vaccins in te bewaren, beveiligingscamera’s, flesjes water, persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes, handschoenen, schorten, spatschermen. We zorgen er ook voor dat er rolstoelen zijn voor mensen die slecht ter been zijn en behandeltafels zodat mensen met prikangst liggend gevaccineerd kunnen worden. Het is een enorme lijst van spullen die op de juiste tijd op de juiste plek moeten zijn voordat een locatie klaar is voor de start.


70.000 flesjes water, 45 rolstoelen verdeeld over 8 locaties, 5.250 stuks polo’s en fleecevesten met logo, 73 printers, 445 dranghekken, 400 meter aan stellingen. Het is zomaar een greep uit alles wat Anniek en haar collega’s op de juiste tijd op de juiste plek hebben gekregen, zodat medewerkers hun werk kunnen doen en bezoekers zonder problemen gevaccineerd of getest kunnen worden.

Zodra we de datum weten waarop een locatie open moet, zetten we alles op alles. Dan reis ik heen en weer tussen kantoor en de nieuwe locatie. We beginnen met een lege ruimte. Samen met projectleiders bekijken we hoeveel priklijnen of teststraten er moeten komen. Ik zit vervolgens met leveranciers om de tafel. We regelen dat al het materiaal er op tijd is, dat er collega’s en standbouwers zijn om de ruimte in te richten en dat er vanaf de eerste dag schoonmaakploegen zijn. Er moet elke dag schoongemaakt worden, het afval moet verwerkt worden en voor medisch afval gelden strenge eisen. Op de dag van de livegang ben ik aanwezig om samen de locatie te openen en om te kijken of alles goed verloopt. Een testlocatie hebben we binnen een week up and running en vaccinatielocaties binnen twee weken.

Op onze locaties kan nu gevaccineerd worden zonder afspraak, op andere plaatsen worden vaccinatie- en testlocaties samengevoegd en met gemeenten wordt er gekeken waar we tijdelijke locaties kunnen openen. Dat betekent dat we steeds meer maatwerk leveren. Ook worden er locaties gesloten en dan ben ik er weer bij om ervoor te zorgen dat alles ontmanteld en opgeruimd wordt. Een locatie na gebruik weer netjes achterlaten, ook dat hoort bij mijn werk. Net zoals soms een bijzonder verzoekje. Zoals op maandag 26 april. Ik werd gebeld door een van de projectcoördinatoren. “Anniek, kan je ervoor zorgen dat alle medewerkers van de test- en vaccinatielocaties die op Koningsdag moeten werken een oranje tompouce bij de koffie hebben morgen?” Ik riep direct: “Leuk idee, dat gaan we regelen.” Het bleek nogal een puzzel: de ene bakker nam geen bestellingen meer aan, de andere bakker was op maandag gesloten. Na veertig telefoontjes was het voor bijna alle locaties gelukt. Voor 1 testlocatie kreeg ik het niet voor elkaar om nog iets te laten bezorgen. Op Koningsdag ben ik zelf naar een bakker gereden en met 3 dozen vol tompoucen naar die testlocatie gegaan. Het kan niet zo zijn dat er een groep medewerkers is die niet getrakteerd wordt.

Alles wat we doen staat of valt met communicatie. Ik onderhoud korte lijntjes met de leveranciers, heb een goede werkverhouding met de projectcoördinatoren en kom vaak op de locaties. Het is zo bijzonder om te ervaren dat we in deze crisistijd met zo’n grote groep mensen allemaal met onze eigen expertise, maar met dezelfde betrokkenheid, keihard werken aan 1 doel: corona eronder krijgen!”