Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Vocht is belangrijk voor je gezondheid

Meer dan de helft van het lichaam bestaat uit water. Vocht is belangrijk voor je gezondheid, bijvoorbeeld voor:

  • de bloedsomloop;
  • de spijsvertering;
  • de werking van hart en nieren;
  • het op peil houden van de lichaamstemperatuur.

Te weinig vocht kan tot uitdroging leiden

Uitdroging is een tekort aan water in het lichaam. Uitdroging kan verschillende oorzaken hebben. Zoals te weinig drinken, bijvoorbeeld omdat je ziek bent, minder vaak wilt plassen, of minder dorst hebt. Of door te veel vochtverlies, bijvoorbeeld door overgeven, diarree, veel zweten, of door het gebruik van bepaalde medicijnen. Uitdroging kan ook komen door een combinatie van te weinig vochtinname en te veel vocht verlies. Als je vocht verliest, verlies je vaak ook zouten en voedingsstoffen. Mensen die ouder zijn dan 70 jaar, hebben meer kans op uitdroging.

Tips om uitdroging te voorkomen
TIP 1: Drink ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag

Dit zijn ongeveer 10 kopjes/glazen. Het advies is om vooral thee, koffie, water of melk te drinken. In regio Noord- en Oost-Gelderland drinkt 81% van de 65-plussers minstens 1,5 liter vocht per dag.

TIP 2: Houd altijd een glas of flesje water in de buurt

Neem regelmatig een slok, ook als je geen dorst hebt.

TIP 3: Let op je urine

Plas je duidelijk minder dan je normaal doet? Of is je urine donkergeel? Dan is het goed om extra te drinken. Eet ook groenten en fruit, want daarin zit ook veel water.

TIP 4: Drink meer bij koorts

Bij koorts is het belangrijk om extra veel te drinken. Drink dan zo’n 2 tot 3 liter per dag.

TIP 5: Let op met alcohol

Alcohol onttrekt juist vocht aan je lichaam. Drink je toch alcohol? Neem dan extra water ernaast. Lees hier meer over alcohol.

TIP 6: Drink ook voldoende bij hitte

Zorg dat je altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als je naar buiten gaat of met de auto op pad gaat. Drink als het erg warm is ongeveer een glas water per uur, ook als je geen dorst hebt. Lees hier meer over wat je kunt doen bij hitte.

Meer informatie

  • Website met informatie over voldoende drinken voor ouderen
  • Website met tips om uitdroging te voorkomen
  • Video met tips om uitdroging te voorkomen