Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kans om te vallen neemt toe bij het ouder worden

Hoe ouder je bent, hoe meer risico je hebt om te vallen.
Een val kan vervelende gevolgen hebben:

  • Een gebroken pols of heup betekent lang herstellen.
  • Angst om nog een keer onderuit te gaan.
  • Je blijft misschien vaker binnen en gaat er minder op uit dan je zou willen.

Hier geldt dus: ‘Voorkomen is beter dan genezen’! 

Je kunt zelf veel doen om vallen te voorkomen
TIP 1: Blijf bewegen

Kracht- en balansoefeningen zijn belangrijk om vallen te voorkomen. Je kunt een specifieke valtraining volgen of een andere activiteit die gericht is op kracht en balans, zoals (senioren)fitness of Tai Chi. Bekijk hier meer informatie over bewegen.

TIP 2: Wees je bewust van gevaarlijke, onveilige situaties in en om je huis

Pas gevaarlijke en onveilige situaties in huis aan. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende loopruimte tussen je meubels. Berg losliggende spullen, kabels of vloerkleedjes op. En plaats bijvoorbeeld steunen en antislipmatten bij het sanitair. Bekijk hier meer informatie over wonen.

TIP 3: Draag goed passende schoenen

Zorg dat je schoenen stevig zijn, goed passen en geen hoge hak hebben. Draag je in huis liever pantoffels? Zorg dat de pantoffels goed om je voeten heen zitten en een stevige zool hebben.

TIP 4: Controleer je ogen

Goed kunnen zien is belangrijk voor een goede balans. Laat elk jaar je ogen meten bij een optometrist of oogarts.

TIP 5: Slik Vitamine D

Vitamine D is onmisbaar voor het ouder wordende lichaam. Het helpt om je botten sterk te houden. Het heeft ook een gunstig effect op je spieren. Daardoor wordt de kans op vallen minder. Bekijk hier meer informatie over vitamine D.

TIP 6: Doe mee aan een valtraining

In vrijwel elke gemeente worden valpreventie-trainingen of andere activiteiten gegeven om een val te voorkomen. Informeer bij je huisarts, ergotherapeut, fysiotherapeut, ouderenadviseur, wijkverpleegkundige, welzijnsorganisatie of zoek zelf op internet.

In regio Noord- en Oost-Gelderland

In onze regio is in de afgelopen 3 maanden ongeveer 20% van de 65-plussers gevallen. Ongeveer een kwart van hen hield lichamelijk letsel over aan de laatste val. Meer dan de helft van de valongevallen vonden in en om het huis plaats.

Meer informatie

  • Bekijk de Valwijzer om te lezen wat je zelf kunt doen om de kans op vallen te verkleinen
  • Brochure: Tips om een val te voorkomen (met checklist) van VeiligheidNL
  • Bekijk hier kleine oefeningen die je tijdens uw dagelijkse bezigheden kunt doen om langer op de been te blijven.