Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.


Moeite met inslapen, ’s nachts vaak wakker worden of erg vroeg wakker worden? Veel ouderen hebben hier last van. De helft van de mensen die met deze klachten naar de huisarts gaat, is 65 jaar en ouder.

Uw slaappatroon verandert

Als je ouder wordt verandert je biologische klok. Veel ouderen voelen zich eerder op de avond slaperig en zijn eerder in de ochtend wakker. Als oudere heb je vaak een ander levenspatroon dan vroeger. En daarmee verandert ook je slaappatroon.

Neem liever geen slaapmiddelen

Sommige ouderen die slecht slapen vragen hun huisarts om een slaappil. Dit kan even helpen, maar je went er snel aan en dan helpen ze niet meer. Bovendien word je er suf van en daardoor reageer je minder snel. Een slaappil beïnvloed je evenwicht, met soms vallen als gevolg. Daarom worden slaappillen, zeker voor ouderen, ontraden. Bovendien worden slaappillen, vanwege deze redenen, ook niet meer vergoed.

Wat kun je doen als je niet goed slaapt?

Probeer er eens over na te denken hoe het komt dat je slecht slaapt. Maak je je zorgen? Ga je te vroeg naar bed? Ben je overdag niet actief genoeg? Door na te denken over de oorzaak van je slaapprobleem, kun je proberen er iets aan te veranderen.

Onderstaande tips kunnen helpen

  • Blijf niet langer dan acht uur in bed liggen.
  • Houd dezelfde tijdstippen aan voor het naar bed gaan en opstaan.
  • Wees overdag actief. Ga erop uit, ook in de avond.
  • Zorg dat je overdag voldoende daglicht krijgt. Zet je stoel bijvoorbeeld dicht bij het raam en ga er overdag op uit.
  • Wanneer je ’s avonds vroeg wegdommelt, kan een leeslamp die helder licht afgeeft de slaperigheid tegengaan en zorgen dat je wat later slaperig wordt.
  • Lichaamsbeweging, goede voeding, weinig stress en voldoende ontspanning zijn belangrijk voor een gezonde slaap.
  • Neem geen stimulerende middelen (nicotine, cafeïne en alcohol) voor het slapengaan.
  • Kijk in bed niet naar de tv, tablet of op uw mobiel.
  • Zorg voor een donkere niet te warme slaapkamer met voldoende zuurstof en fris beddengoed.
  • Doe regelmatig ontspanningsoefeningen.
  • Volg een ritueel: avondwandeling, warme melk, nog even lezen en naar bed.
  • Lig je te piekeren? Praat erover met mensen om je heen of zoek hulp.

En als je lang slecht blijft slapen?

Blijft het (in)slapen moeilijk en heb je er overdag last van? Bespreek dit dan met je huisarts. In de regio worden slaaptrainingen gegeven. Dit kan individueel of in groepsverband. Kijk bijvoorbeeld op www.slaapslim.nu of vraag je huisarts naar de mogelijkheden.

Meer informatie 

  • Folder met tips om goed te slapen voor ouderen  
  • Bekijk deze website met meer informatie en een video over slapen
  • Volg de gratis online training ‘Beter slapen’