Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

 

Gezonde voeding en voldoende beweging zijn belangrijk om langer te leven en om chronische ziekten en beperkingen zo lang mogelijk uit te stellen.

Voeding en uw spieren

Een gevolg van ouder worden is dat spieren kleiner worden. Daar is niets aan te doen. Maar je kunt het proces wél vertragen. Door te blijven bewegen en genoeg eiwit te nemen. De voedingsstof eiwit is de bouwsteen van je spieren. Eiwitten zitten vooral in dierlijke producten, zoals vlees, zuivelproducten, vis en eieren, maar ook in plantaardige producten, zoals brood, graanproducten, peulvruchten en noten. Zorg dat je bij elke hoofdmaaltijd eiwitten binnenkrijgt. Bespreek dit eerst met je diëtist als je nierproblemen hebt en een eiwitbeperkt dieet moet volgen.
Omdat je spiermassa minder wordt heb je minder energie nodig en daarom ook wat minder eten. Ook kan ouder worden betekenen dat je minder beweegt dan vroeger. Wanneer je minder beweegt heb je ook minder eten nodig. Het is wel belangrijk dat je gevarieerd blijft eten.

Tips om gezond te eten als je ouder bent
TIP 1: Eet kleinere porties

Als je ouder wordt heb je meestal wat minder eten nodig. Bekijk in de ‘Schijf van Vijf voor jou’ hoeveel je kunt eten.

TIP 2: Neem ½ tot 1 portie melk of melkproducten extra

Houd je niet van melk? Probeer dan yoghurt, karnemelk, magere kwark of 30+ kaas.

TIP 3: Drink water, thee of koffie

Drink water of thee of koffie (zonder suiker) in plaats van frisdrank en sap.

TIP 4: Neem geen tussendoortjes, snoep minder

Zorg voor een gezond ontbijt, lunch en diner. Tussendoortjes zijn niet noodzakelijk.

TIP 5: Eet/drink bij elke hoofdmaaltijd voldoende eiwit

Bij de warme maaltijd krijg je meestal voldoende eiwit binnen. Let er bij het ontbijt en de lunch op dat je producten met eiwit gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een bakje kwark of yoghurt bij het ontbijt en kaas op brood.


Pas op voor ondervoeding

Veel thuiswonende 65-plussers zijn ondervoed. Bij ondervoeding kan iemand te mager zijn, maar ook iemand met een gezond gewicht of overgewicht kan ondervoed zijn. Bij ondervoeding krijgt iemand onvoldoende calorieën en/of voedingsstoffen binnen. Dit kan bijvoorbeeld komen door eenzaamheid, gebitsproblemen, minder ruiken of geen eetlust meer hebben. Iemand die ondervoed is heeft vaak weinig energie, minder weerstand, last van duizeligheid en minder kracht.

Hoe gezond eten senioren in deze regio?

Drie van de vier 65-plussers in onze regio eet dagelijks groenten en dagelijks fruit. Naarmate mensen ouder worden eten ze vaker dagelijks groente en fruit. 40% eet minimaal 2 dagen per week vis en 81% eet of drinkt minimaal 6 dagen per week zuivel. Daarnaast eet 78% van de senioren minimaal 6 dagen per week volkorenproducten.

Projecten in Regio Noord- en Oost-Gelderland

Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) SLIMMER: SLIMMER is een gecombineerde leefstijlinterventie voor volwassenen met overgewicht en een verhoogd gezondheidsrisico. Deelnemers worden begeleid in het verbeteren van hun leefstijl. SLIMMER helpt om je gezonder en fitter te voelen! Klik hier voor meer informatie over SLIMMER.

ProMuscle in de Praktijk: Het leefstijlprogramma ProMuscle in de Praktijk richt zich op ouderen die fysiek kwetsbaar zijn. Het programma zorgt door middel van progressieve krachttraining en extra eiwitinname voor een toename in spierkracht, spiermassa en verbetering van fysiek functioneren. Klik hier voor meer informatie over ProMuscle in de Praktijk.

Meer informatie

  • Test: Hoe ziet uw Schijf van Vijf eruit? Vul uw geslacht en leeftijd in en ontdek hoeveel u kunt eten.
  • Website over gezonde voeding voor 50-plussers.
  • Filmpje: Tips voor een gezond gewicht bij 50 plussers.
  • Website over ondervoeding van het Voedingscentrum.
  • Website ‘Goed gevoed ouder worden’, met informatie over goede voeding en ondervoeding.