Waarom is bewegen zo belangrijk?

Regelmatig sporten en bewegen helpt om soepele en sterke spieren te krijgen en te houden. Je lenigheid, spierkracht, balans en behendigheid hebben hier baat bij. Dit is belangrijk om bijvoorbeeld vallen te voorkomen.

En daarnaast:

  • het geeft je energie
  • het verkleint de kans op allerlei ziekten, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten
  • het maakt je stressbestendiger
  • het bevordert je slaap

Hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven?

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spierversterkende en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Hier vind je 24 korte filmpjes met verschillende oefeningen voor het verbeteren van je conditie en het versterken van je botten en/of spieren.

Bewegen in een groep

Bewegen in een groep is niet alleen goed voor soepele spieren en gewrichten, het is ook gezellig. Kijk eens in de gemeentegids welke sportverenigingen er bij jou in de buurt zitten. Sommige sportverenigingen hebben een apart aanbod voor senioren. Of informeer eens naar MBVO (Meer Bewegen Voor ouderen) bij jou in de buurt.
Wil je bewegen, maar heb je (pijn)klachten, dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of een fysiotherapeut. Zij kunnen je ook helpen als je vaak valt of bang bent om te vallen 
Een fysiotherapeut kan een oefenschema ‘op maat’ samenstellen. Je hebt geen verwijzing van de huisarts nodig om naar een fysiotherapeut te gaan.