Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Gezond ouder worden? Blijf sporten en bewegen.

Voor ouderen is sporten en bewegen belangrijk. Het advies voor Gezond Bewegen voor 55-plussers is iedere dag een half uur matig intensief bewegen. Dat wil zeggen dat je activiteiten doet waarbij je hartslag omhoog gaat en je ademhaling versnelt. Beweeg op minimaal vijf, maar liefst alle dagen van de week.

Naast voldoende bewegen is het goed om minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten en balansoefeningen te doen. Denk bijvoorbeeld aan traplopen, herhaald opstaan uit zit en krachtoefeningen. En voorkom veel stilzitten.

Waarom is bewegen zo belangrijk?

  • Bewegen vertraagt botontkalking, je hebt minder kans op een botbreuk.
  • Door te bewegen blijf je lenig en soepel en heb je minder kans om te vallen.
  • Bewegen is goed voor je brein en je geheugen.
  • Door te bewegen blijft je conditie op peil en blijven je spieren sterker. Hierdoor blijf je langer zelfstandig.
  • Bewegen brengt je onder de mensen. 
Tips voor sporten en bewegen
TIP 1: Doe ochtendgymnastiek in je eigen huiskamer 

Bijvoorbeeld door mee te doen met het programma ‘Nederland in Beweging’ op NPO 2. 

TIP 2: Kies iets wat je leuk vindt om te doen

In Nederland zijn er veel mogelijkheden om te bewegen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan Nordic walking, fietsen, gymnastiek, dansen, enzovoort. In de gemeentegids staat informatie over wat er in uw buurt te doen is. Fitnesscentra en zwembaden hebben vaak speciale uren en prijzen voor ouderen.

TIP 3: Sluit je aan bij een clubje

Heb je geen zin om alleen te bewegen? Samen bewegen is leuker! Er is vast een leeftijdsgenoot bij u in de buurt die met je mee wil. Kijk op beweegmaatje of hang een briefje op in de supermarkt of het buurthuis.

TIP 4: Neem de trap in plaats van de lift

Moet je veel verdiepingen omhoog of omlaag? Loop een deel met de trap en neem daarna de lift.

TIP 5: Fiets of loop naar de supermarkt

Door iedere dag te gaan hoef je minder met boodschappen te sjouwen. Je komt zo ongemerkt aan heel wat beweging.

Tip 6: Loop regelmatig een ommetje  

Een ommetje maken kan makkelijk tussendoor. Gebruik bijvoorbeeld de Ommetjes-app van de Hersenstichting.  

TIP 7: Stap een bus- of tramhalte eerder uit en wandel een stukje

Of parkeer je auto wat verder weg en loop het laatste stuk. Zo heb je op een makkelijke manier toch wat extra beweging.

TIP 8: Beweeg bij daglicht

Ook als je ouder wordt blijft daglicht belangrijk voor je lichaam en geest.

TIP 9: Begin vandaag!

Het is nooit te laat om met bewegen beginnen. Bewegen is goed, meer bewegen is beter!


Beweging van senioren in onze regio

Van de 65-plussers in onze regio voldoet 40 procent aan de beweegrichtlijn 2017 van de Gezondheidsraad. Bijna de helft van de 65-plussers beweegt minstens 150 minuten/week matig intensief. En 72% voldoet aan het onderdeel bot- en spierversterkende activiteiten, terwijl maar 7% voldoet aan het onderdeel balansoefeningen. In regio NOG sport 35% van de 65-plussers minstens 1 keer per week.

Projecten in Regio Noord- en Oost-Gelderland

  • Samen in Beweging: Dit project stimuleert ouderen in gemeenten Oost Gelre en Winterswijk om in beweging te blijven en sociaal actief te zijn. Er worden lokaal passende activiteiten georganiseerd, zoals Welzijn op Recept, Beweegmaatjes of een cursus.
  • ProMuscle in de Praktijk: Het leefstijlprogramma ProMuscle in de Praktijk richt zich op ouderen die fysiek kwetsbaar zijn. Het programma zorgt door middel van progressieve krachttraining en extra eiwitinname voor een toename in spierkracht, spiermassa en verbetering van fysiek functioneren. Klik hier voor meer informatie over ProMuscle in de Praktijk.
  • Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) SLIMMER: SLIMMER is een gecombineerde leefstijlinterventie voor volwassenen met overgewicht en een verhoogd gezondheidsrisico. Deelnemers worden begeleid in het verbeteren van hun leefstijl. SLIMMER helpt om je gezonder en fitter te voelen! Klik hier voor meer informatie over SLIMMER.

Meer informatie

Wil je meer weten over bewegen bij gezond ouder worden? Klik dan op de linken hieronder. Op deze websites staat betrouwbare informatie.