Bewegen

Bewegen doe je bijna de hele dag, zonder erbij na te denken. Je loopt door de stad, fietst naar het werk, doet het huishouden, of werkt in de tuin. Toch is het slim om even stil te staan bij bewegen. Er wordt steeds minder beweging van ons gevraagd. Deuren gaan automatisch open, liften en roltrappen vervangen de gewone trap en je kunt boodschappen laten bezorgen. Daarnaast spelen sociale media, via tablet, telefoon of tv, een steeds grotere rol in ons leven. 

Waarom is bewegen zo belangrijk?

  • het geeft je energie
  • het verkleint de kans op allerlei ziekten, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten
  • het maakt je stressbestendiger
  • het bevordert je slaap
  • en ook leuk: je gaat er beter uit zien!

Hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven?

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:

Hier vind je 24 korte filmpjes met verschillende oefeningen voor het verbeteren van je conditie en het versterken van je botten en/of spieren.

Hoeveel moeten kinderen per dag bewegen?

Voor kinderen is bewegen extra belangrijk, omdat ze daardoor goed groeien, niet te zwaar worden, hun spieren ontwikkelen en minder snel ziek worden. Onder bewegen valt sporten, maar bijvoorbeeld ook spelen met vriendjes of fietsen naar school. Voor kinderen geldt de volgende beweegrichtlijn:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag 1 uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spierversterkende en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Zitten voor het scherm

Door veel tv te kijken of te computeren, kunnen kinderen te lang stil zitten. Hierdoor blijft er minder tijd over om te bewegen. Daarnaast kan dit leiden tot extra druk gedrag op andere momenten. Ze moeten hun energie weer kwijt! Het advies is dan ook om kinderen en jongeren niet langer dan 2 uur per dag in hun vrije tijd achter het scherm te laten zitten.

Wat doet de GGD?

Wij stimuleren meer bewegen op verschillende manieren. Deze activiteiten zijn vooral gericht op het voorkomen van overgewicht bij kinderen:

  • De GGD geeft in groep 7 een gastles ‘gezonde leefstijl’ waarbij bewegen een onderdeel is.
  • De GGD adviseert ouders en kinderen over bewegen tijdens de verschillende gezondheidsonderzoeken.
  • De GGD helpt kinderen met overgewicht en hun ouders om het eet- en beweegpatroon aan te passen
  • De Gezonde School Adviseurs van de GGD adviseren scholen over het structureel oppakken van sporten en bewegen.
  • De GGD is interventie-eigenaar van het SLIMMER programma, een gecombineerde leefstijlinterventie gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl bij volwassenen met overgewicht of obesitas. Zie voor meer informatie: www.nogslimmer.nl.