Veelgestelde vragen over het coronavirus

Translate
×

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Heb je een vraag over het coronavirus? Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen aan de GGD Noord- en Oost-Gelderland en de bijbehorende antwoorden. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Testen
Wat kost een test?


De test is gratis. De overheid vergoedt de kosten van het afnemen van de test door de GGD en van de laboratoriumkosten.

Ik wacht al langer dan 48 uur op mijn testuitslag wat nu?

Je ontvangt zo snel mogelijk de testuitslag. Meestal binnen 48 uur. De uitslag ontvang je telefonisch of kun je opvragen via het burgerportaal met gebruik van DIGID. Let op: de 48 uur gaat in op het einde van de dag waarop je getest bent. Als je op maandagochtend getest bent kun je dus op woensdagmiddag nog een telefoontje of mailtje verwachten. Let op! Het kan zijn dat de e-mail in je map met ongewenste mail zit. Kijk daarom voor de zekerheid in je map met ongewenste mail. De GGD kan je ook bellen om je testuitslag door te geven. Hou dus je e-mail en telefoon goed in de gaten. Als je op maandagochtend getest bent en je hebt donderdagochtend nog geen uitslag dan kun je, op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur, met de GGD bellen (088 - 443 33 55). In het weekend zijn we bereikbaar tussen 08.45 en 17.00 uur.

De uitslag krijg je telefonisch of via een e-mail waarin staat dat de uitslag klaarstaat op de coronatest website. Als de uitslag positief is word je altijd gebeld door de GGD zodat we meteen kunnen starten met bron- en contactonderzoek. 

Kan ik mij ook thuis laten testen op corona?

De GGD test alleen bij hoge uitzondering mensen thuis. Bekijk dit schema of je in aanmerking komt om thuis getest te worden. 

Kan ik mij laten testen om te weten of ik Corona gehad heb of niet?


De test in de Drive-in toont alleen aan of de medewerker op dit moment Corona heeft of niet. Deze test laat niet zien of je corona gehad hebt en of je antistoffen hebt opgebouwd.

Over commerciële sneltesten: Welke sneltesten zijn door het RIVM gevalideerd?


Het RIVM doet samen met de GGD onderzoek naar de betrouwbaarheid van sneltesten. Een klein aantal sneltesten is gevalideerd. Hiervan is voldoende vastgesteld dat ze een betrouwbaar testresultaat geven. Dit betekent dat bij een positieve uitslag van deze testen geen aanvullende PCR-test nodig is. Het gaat om deze vijf sneltesten:

  • Panbio COVID-19 Ag rapid test van Abbott
  • BD Veritor COVID test van Becton Dickinson
  • SARS-CoV-2 Rapid Antigen Test van Roche
  • Sofia SARS Antigen FIA van Quidel
  • Standard F-Covid-19 Ag FIA van SD biosensor
Over commerciële sneltesten: De uitslag van mijn (commerciële) is negatief, wat nu?


Sneltesten hebben in vergelijking met de PCR-test iets vaker fout-negatieve uitslagen. Het kan dus zijn dat je ondanks een negatief resultaat bij de sneltest wel besmet bent met het coronavirus. Dit komt doordat een sneltest een beginnende infectie minder goed detecteert dan de PCR-test. Het is daarom belangrijk dat je alleen een test doet als je klachten hebt.

Is de uitslag negatief, maar ben je in quarantaine, omdat je onderdeel bent van een bron- en contactonderzoek? Dan blijf je in quarantaine tot de afgesproken datum en volg je de regels van de GGD.

Is de uitslag van de sneltest negatief en

  • behoor je tot een risicogroep, of
  • werk je met kwetsbare groepen (bijvoorbeeld in de zorg)?

Dan adviseren we je om bij klachten ook een PCR-test te doen op een GGD-testlocatie. Je kunt een afspraak maken via 0800-1202 of coronatest.nl. Blijf bij aanhoudende klachten thuis tot de uitslag van de PCR-test en houd je aan de voorschriften van het RIVM.

Over commerciële sneltesten: De uitslag van mijn (commerciële) is positief, wat nu?


Heb je een niet-gevalideerde sneltest gedaan en is de uitslag positief? We adviseren je om ook een PCR-test te doen op een GGD-testlocatie. Je kunt een afspraak maken via 0800-1202 of coronatest.nl. Blijf tot de uitslag van de PCR-test thuis en houd je aan de voorschriften van het RIVM.

Heb je een gevalideerde sneltest gedaan en is de uitslag positief? Dan hoef je geen aanvullende PCR-test te doen. De gevalideerde sneltesten zijn betrouwbaar genoeg bij een positieve uitslag. Je gaat direct in isolatie en volgt de richtlijnen van het RIVM.

 

Testen voor reizigers
Waar kan ik zien welk reisadvies en coronabewijs voor mijn bestemming geldt?

Op de website www.wijsopreis.nl kan je alle informatie vinden over de reisadviezen voor het buitenland. 

Wat voor soort coronatest heb ik nodig voor mijn reis?

Op www.wijsopreis.nl staat bij elke bestemming beschreven wat de voorwaarden zijn om naar het land toe te reizen. Bij de GGD kan je alleen een PCR-test doen. 

Hoe lang duurt het voordat ik mijn uitslag zie?

De uitslag van een PCR-test bij GGD krijg je binnen 26 uur. Het kan daarna tot maximaal 4 uur duren voordat de testuitslag op te halen is in de CoronaCheckapp. 

Kan ik een test voor reizen aanvragen op coronatest.nl?

Nee. Voor een test bij de GGD moet je bellen naar 0800 – 5005. Voor een test bij de GGD is een DigiD nodig.

Kan ik een test voor reizen aanvragen door de algemene testafsprakenlijn of Noord- en Oost-Gelderland te bellen?

Nee, een afspraak maken voor een reizigerstest bij de GGD kan alleen via 0800 – 5005. 

Ik heb geen DigiD, hoe maak ik nu een testafspraak?

Zonder DigiD kan je geen testafspraak bij de GGD maken. In dat geval ga je naar het afsprakenportaal van SON. Bekijk hier hoe dat werkt. De testuitslag heb je binnen 24 uur.

Kan ik een sneltest doen bij de GGD?

Nee, de GGD gebruikt alleen PCR-testen. Voor een sneltest ga je naar het afsprakenportaal van SON. Bekijk hier meer informatie daarover. De testuitslag heb je binnen 3 uur.

Waar kan ik mijn testuitslag inzien?

Je ontvangt een e-mail wanneer de uitslag is in te zien via coronatest.nl. Binnen 26 uur krijg je de uitslag van de test. Nadat deze uitslag bekend is, kan het 4 uur duren voordat de uitslag ook zichtbaar is in de coronacheck app.

Let op: de GGD kan niet garanderen dat je je testuitslag op tijd hebt. Heb je schade doordat je je testuitslag niet op tijd hebt? Dan is de GGD hiervoor niet aansprakelijk. Heb je extra kosten doordat je de testuitslag niet op tijd kreeg? Bijvoorbeeld voor een hotel of een vliegticket? Dan betaal je die zelf. De GGD betaalt geen kosten door een te late testuitslag.

Mijn testuitslag staat nog niet in de app, en nu?

Het kan tot maximaal 4 uur uren voordat de testuitslag is op te halen in de CoronaCheckapp of op coronacheck.nl. Neem contact op met de coronacheck helpdesk als je vragen hebt over de app.

Let op: de GGD kan niet garanderen dat je je testuitslag op tijd hebt. Heb je schade doordat je je testuitslag niet op tijd hebt? Dan is de GGD hiervoor niet aansprakelijk. Heb je extra kosten doordat je de testuitslag niet op tijd kreeg? Bijvoorbeeld voor een hotel of een vliegticket? Dan betaal je die zelf. De GGD betaalt geen kosten door een te late testuitslag.

 

School en kinderopvang
Kan ik mijn kind laten testen op het coronavirus?


Ja dat kan:

Wil je een testafspraak maken?

  • Kinderen van 16 en 17 jaar mogen zelf bellen met 0800-1202 voor het maken van een afspraak.

  • Voor kinderen van 7 t/m 15 jaar maak je als ouder de afspraak door te bellen met 0800-1202. Je kind moet ook aan de telefoon komen om toestemming te geven voor de afspraak. Is er geen ouder die toestemming kan geven? Bel dan met de huisarts. 

  • Is jouw kind jonger dan 6 jaar? Dan bel je met GGD Noord- en Oost-Gelderland: 088-443 30 00.

    Voor kinderen onder de 12 jaar is een test zelden zinvol. Het kan voor kinderen een vervelende en traumatische ervaring zijn om de test te ondergaan. Scholen en kinderdagverblijven weigeren nu vaak verkouden kinderen. Dit is niet altijd nodig. Als kinderen voor de corona tijd ook al vaak verkouden waren of bekend zijn met hooikoorts kunnen ze naar school of kinderopvang. Je kunt altijd overleggen met de jeugdarts/ jeugdverpleegkundige van de school of bij jonge kinderen met de arts van het consultatiebureau.
Mijn kind heeft verkoudheidsklachten; mag ik naar mijn werk?

Ja. Alleen als iemand in het huishouden naast verkoudheidsklachten ook koorts en/of benauwdheid heeft, blijft iedereen in het huishouden thuis tot de testuitslag bekend (negatief) is. 

Mijn kind heeft klachten die passen bij corona en is positief getest; mag ik naar werk?

Nee. Huisgenoten moeten in quarantaine gaan en zich laten testen zodra zich klachten ontwikkelen.

Wat gebeurt er als er een coronabesmetting op school/kinderopvang is?

Op deze pagina staat alle informatie over corona op school en kinderopvang. 

 

Quarantaine en isolatie
Moet ik na een bewezen corona infectie terug in isolatie als ik nieuwe klachten ontwikkel?

Als de klachten binnen 8 weken terugkeren is het waarschijnlijk geen nieuwe COVID-19 infectie. Opnieuw testen is niet nodig. Je hoeft dan niet terug in isolatie te gaan. Lees hier meer over wel of niet opnieuw laten testen.

Hoe lang moet ik na nauw contact met een bewezen corona patiënt in quarantaine blijven?

Je moet 10 dagen na het laatste contactmoment met de corona patiënt in quarantaine blijven. Dit hoeft niet als je beschermd bent tegen corona. 

Bekijk hier video's over thuisquarantaine.

Wanneer ben ik beschermd tegen corona?

Je bent beschermd tegen corona als:

  • Het meer dan 14 dagen geleden is dan je een 2e prik hebt gehad met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna. 
  • Het meer dan 14 dagen geleden is dat je 1 prik hebt gehad met het vaccin van Janssen.
  • Het meer dan 14 dagen geleden is dat je 1 prik hebt gehad (met een van de vaccins die in Nederland gebruikt worden) en je daarvoor corona hebt gehad.
  • Je binnen de afgelopen 6 maanden corona hebt gehad.

Ben je beschermd tegen corona? Dan hoef je niet in quarantaine als je een huisgenoot of nauw contact bent van een besmet persoon. Wel is het belangrijk om je gezondheid goed in de gaten te houden. Krijg je klachten die passen bij het coronavirus? Laat je dan altijd testen en gebruik hiervoor nooit een zelftest.

 

Overige coronagerelateerde vragen
Hoe gaan we om met je persoonsgegevens?


Wil je weten hoe we omgaan met je privacy bij het testen? Op deze site staat precies aangegeven welke persoonsgegevens we van je verzamelen, met wie we jouw gegevens delen, wat de grondslag is en hoe lang we de gegevens bewaren. Bij klachten over je privacy kan je contact opnemen met fg@ggdnog.nl.

Kan ik via de GGD of via het landelijke afsprakennummer 0800-1202 een COVID-vrij verklaring krijgen?

Nee. In de testfaciliteiten test de GGD alleen mensen die klachten hebben en willen weten of ze op dat moment besmet zijn met het coronavirus. Dit doen de GGD’en om de verspreiding van het virus te voorkomen en dus in het belang van de publieke gezondheid. De GGD’en testen niet om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat mensen op vakantie kunnen.

Waar moet ik dan naar toe als ik een COVID-vrij verklaring wil hebben?
Er zijn verschillende organisaties waar je terecht kunt wanneer je getest wilt worden zonder klachten en/of die een non-COVID19 verklaring afgeven. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Deze organisaties zijn via internet goed te vinden wanneer je zoekt op ‘COVID19-vrij verklaring’ of ‘non-COVID verklaring’.

Zie ook dit nieuwsbericht van GGD GHOR Nederland