Blijf gezond én positief tijdens corona

Wij geven je hier adviezen, tips en inspiratie. Er zijn veel dingen die we in deze tijden niet kunnen doen, maar er zijn ook genoeg dingen die je wél kan doen. Focus op wat wél kan!

Het coronavirus heeft een grote invloed op ons dagelijks leven. De impact is groot wanneer jijzelf, familie of kennissen ziek worden. Ook als je niet besmet bent, kan het coronavirus een grote invloed hebben. Gezond eten, voldoende bewegen en mentaal fit blijven, zijn nu extra belangrijk. Leef zo gezond mogelijk, want dan werkt je afweersysteem het beste. Geef zo het coronavirus minder kans om hard toe te slaan. Maar ‘gezond blijven’ gaat verder dan niet ziek worden. Zorg goed voor jezelf, juist in deze tijden!

1. Neem stilzitten niet letterlijk – blijf in beweging!
2. Eet je weerstand omhoog
3. Voorkom stress – blijf mentaal fit
4. Sociaal contact
5. Blijf lekker bezig!
6. Stoppen met roken
7. Tips van onze collega’s 
8. Tips voor tijdens de ramadan

1. Neem stilzitten niet letterlijk – blijf in beweging!

In deze tijden is het extra belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Regelmatig bewegen is hierin erg belangrijk. Wist je dat beweging niet alleen je lichaam gezond houdt, maar ook je hoofd? Beweging zorgt voor een betere concentratie en mentale gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende (binnen) beweegt in deze tijden? Daag jezelf uit! Bewegen kan op allerlei manieren. Denk aan: een wandeling, een thuis-workout of een online yoga-sessie. Zorg er wel voor dat je altijd 1,5 meter afstand houdt van anderen.

Klik hier om onze poster vol met beweegtips te downloaden.

Klik op de links hieronder voor nog meer beweeg-inspiratie:

2. Eet je weerstand omhoog

Thuis zijn en thuis werken door het coronavirus kan je dagritme flink in de war gooien. Dit kan van grote invloed zijn op jouw eetpatroon. Naast slapen en bewegen, draagt gezond eten bij aan een optimale weerstand. Je lichaam heeft dan een betere afweer tegen ziekmakende bacteriën en virussen en je wordt minder snel ziek. Daarnaast, coronakilos willen we liever voorkomen toch? Ook thuis kan je gezond (blijven) eten.

Klik hier om onze poster vol met voedingstips te downloaden.

De ‘Kies Ik Gezond?’-app van het voedingscentrum kan een handige manier zijn om te controleren of jouw eten in de Schijf van Vijf past. De app geeft jouw adviezen over voeding en houdt rekening met eventuele allergieën. De app is te downloaden in de Play store en App store.

3. Voorkom stress – blijf mentaal fit

Als je aan gezondheid denkt, denk je al snel aan je lijf, conditie en fysieke gezondheid. Maar wist je dat de verzorging van je geest net zo belangrijk is? Als je lekker in je vel én ook lekker in je hoofd zit, functioneer je beter, sta je positiever in het leven, heb je minder last van stress en kun je problemen beter de baas.
Door corona leven we momenteel in een onzekere tijd. Je maakt je misschien zorgen over je werk en inkomen. Of over je gezondheid of de gezondheid van anderen. Dat kan spanning en onzekerheid, stress en slapeloosheid geven. Zorg voor een goede mentale fitheid en probeer stress te verminderen of voorkomen. Hoe word je mentaal gezonder? Lees onze onderstaande tips! 

Klik hier voor onze poster ‘Somber of gespannen door corona? Praat erover!’.
Klik hier voor onze poster 'Voorkom stress. Blijf mentaal fit!’.

Klik op de links hieronder voor nog meer inspiratie:


4. Sociaal contact

Ondanks dat we door het coronavirus op een andere manier contact met elkaar hebben, is een fijn netwerk om je heen erg belangrijk om je in deze tijden positief gezond te voelen. Het is belangrijk om in contact te staan met anderen. Hoe zorg je hier voor? Maak eens een praatje met oude(re) mensen door te (beeld)bellen. Gaat het goed met ze? Hebben ze hulp nodig? Anderen helpen heeft zowel een positief effect op degene die hulp krijgt, als op de persoon die helpt. Een win-win situatie dus. De moderne technologieën helpen hierbij. Blijf in contact met je vrienden, (beeld)bel ze regelmatig en vraag hoe het met ze gaat!

Wil nog meer betekenen? Dit kan je doen door je aan te melden voor, bijvoorbeeld, de Telefooncirkel van Humanitas. Ook geeft de website van Een Tegen Eenzaamheid nog meer tips om met anderen in contact te komen.

Meer inspiratie en tips? Klik dan op de volgende links:

5. Blijf lekker bezig!

En vooral: blijf lekker bezig met dagelijkse dingen & doe waar jij blij van wordt! Zo is het het makkelijkst om positief gezond te blijven. Plan je dag met daarin tijd voor werk/school, boodschappen, etc., maar plan ook zeker tijd in voor rustmomenten en om de dingen te doen waar jij vrolijk van wordt en energie uit haalt. Dit geeft je dagelijks een moment van ontspanning en ontlading en helpt je positief te blijven. Sta eens een beetje extra stil bij kleine, fijne momenten in je dag. Hoe smaakt je kopje koffie? Ligt de tuin er mooi bij? Staat er een mooie bloem in de bloei? Deze kleine geniet-momentjes kunnen je al een positief gevoel geven.

6. Stoppen met roken?

Naast dat stoppen met roken altijd een verstandig keuze is, is dit zeker ook belangrijk tijdens de ze coronaepidemie. Rokers hebben meer kans dat ze ernstig ziek worden van corona dan niet-rokers. Daarnaast zorgt stoppen met roken ervoor dat je minder vaak je mond aanraakt en het verbetert vrijwel onmiddellijk het functioneren van de longen en hart en vaten.

Wil je graag stoppen met roken? Klik dan op de onderstaande links voor tips en inspiratie:

7. Tips van onze collega’s

Bij de GGD NOG is iedereen hard aan het werk om onze regio zo gezond mogelijk te houden! Hoe blijven onze collega’s positief gezond? Hieronder hun tips:

• Begin de ochtend eens met een (gek) dansje. Zet een liedje op waar je energie van krijgt en gooi die heupen los! Ongemakkelijk? Een paar keer doen en dan is dat over. Sleep je kinderen, partner of huisgenoot mee en shake it! Wedden dat je de dag begint met meer energie?

• Ontspan met je (huis)dier! Mijn paard maakt er een sport van om een plaatselijke tsunami te creëren in het meertje in de buurt. Ik kan er echt van genieten dat mijn paarden zoveel plezier hebben! Geen huisdier? Misschien kan je (oude) buurvrouw nu wat hulp gebruiken bij het uitlaten van haar hond? Of is die vriend die arts is zo druk dat zijn kat wel wat meer aandacht verdiend? Als iemand mijn stallen wil uitmesten, hoor ik het graag! 😉

• Steek je hoofd uit het raam, sta op het balkon of in de tuin. Doe je ogen dicht en luister naar het voorjaar. Alle vogeltjes gaan gewoon hun gang; bouwen nestjes, broeden hun eitjes… Het stelt mij gerust dat dit gewoon door gaat en dat ze geen weet hebben van de crisis waarin wij ons als mensen bevinden. Dit geeft mij lucht en ruimte in mijn hoofd en relativeert!

• Door het thuiswerken, alle dagen die op elkaar gaan lijken en de vele informatie, merk ik dat ik de neiging heb om altijd ‘aan’ te staan. Het is goed om af en toe een dag bewust het werk te laten voor wat het is. Wat mij helpt om de ‘uitknop’ te vinden, is door een rondje te gaan rennen, met de hond het bos in te gaan, een spelletje te doen met mijn kinderen of lekker een serie te kijken!

• Ik ren ’s avonds vaak een rondje en ik gebruik de app van ‘7m workout for women’ voor fitness oefeningen thuis. Hier zitten ook handige desk-oefeningen bij!

• Ik ga elke dag een paar keer nar buiten om een stukje te lopen of fietsen. Ik geniet hierbij van het groen, de zon, de blauwe lucht en zelfs van de regen als het regent (als ik een paraplu mee heb…).

• Ik loop ’s avonds laat vaak een half uurtje door de wijk met mijn favoriete muziek op. Ook geniet ik ervan dat de tuin iedere dag een stukje groener wordt, heerlijk! De lengte geeft ook energie.


8. Tips voor tijdens de ramadan

Door corona zijn werk en onderwijs in Nederland aangepast. Veel activiteiten gaan niet door, zoals met elkaar Pasen vieren in de kerk, de feesten voor Koningsdag en Bevrijdingsdag, sport en evenementen. Door corona kun je de ramadan ook niet vieren zoals in andere jaren. De avondgebeden, samen eten na het vasten (iftar) en het Suikerfeest zullen anders zijn. Gelukkig kan je deze bijzondere maand wel aangepast vieren.

Ben je gezond, dan kan je:
• Vasten zoals altijd met de ramadan
• Eten met de mensen met wie je in één huis woont, bijvoorbeeld je gezin of huisgenoten
• Maximaal 3 mensen ontvangen in je huis, maar alleen als zij 1,5 meter afstand van elkaar houden. Spreek dit goed af met je visite
• De moskeebijeenkomst via het internet volgen en thuis bidden
• Iftar eten met je familie en anderen via videobellen (WhatsApp, Facetime, Skype). Blijf dus zoveel mogelijk thuis.

Wat kan er niet: 
• Meer dan 3 mensen op bezoek krijgen
• Op bezoek gaan bij anderen als daar 3 of meer gasten zijn
• Dicht bij anderen komen; blijf altijd 1,5 meter van andere mensen vandaan
• Een hand, een kus of een knuffel geven aan mensen
• Naar de moskee en naar Terawih gaan met een groep. Gebruik de mogelijkheden van internet.

Wat zeggen imams: 
• De Koran verbiedt vasten voor mensen die ziek zijn. Dit kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Als je gezondheid weer goed is kan dit vasten worden ingehaald op een later moment in het jaar (Surah Al-Baqarah 2: 184). In de Koran staat ook dat je niet jezelf de dood in mag sturen (Surah Al-Baqarah 2: 195), ga dus alleen vasten als je lichaam het aankan.
• Let extra goed op als je gezondheid niet goed is, je ziek bent of een chronische ziekte hebt. Je mag je gezondheid niet in gevaar brengen.
• Overleg met je huisarts als je twijfelt of je lichaam het vasten aankan. Of om je medicijnen aan te passen. Je hebt een goede weerstand nodig om je te beschermen tegen corona.

Wij wensen jou en je geliefden een fijne ramadan!